Olvasási idő 14 perc

egy kabát meséje

BOJÁR IVÁN ANDRÁS | NOVELLA

– Jó estét!

– Magának is, mi járatban?
– A kabátomat szeretném elvinni.
– Kabátot? Milyen kabátot?
– Ott hagytam azon a fogason, az a barna. Tegnap a kollégája volt szolgálatban, megengedte, hogy itt hagyjam, nehogy baja essék.
– Ja? Nekem nem szólt a Jancsi. Biztos megfeledkezett róla, akkora balhé volt itt.
– Ez érthető. Most mit tegyünk? Elvinném.
– Felőlem?
– Köszönöm.
A férfi pár lépés tett a portásfülkében, leakasztotta a kabátot.
– Viszontlátásra.
– Isten áldja.
Az enyhén hűvösre forduló őszi estében összehúzta magán a kabátot, kifordult a kapun, majd elindult a Múzeum körút felé.
Apám modern kétharmados gyapjú kabátja tényleg menő, enyhén karcsúsított darab volt. Évtizedekkel azután, hogy megvette, még mindig választékosságot sugárzott, mifelénk nem hétköznapi eleganciát. Vásárlásának körülménye különös eseménye volt a magyar közéletnek, melyre ma már a történettudomány is alig emlékezik. Ezekben az időkben Budapest értelmisége hónapok óta heves viták lázában égett, senki nem tudta mindez hová tart, de egyértelműnek tűnt, az ország valami ismeretlen erőtől hajtva megmozdult, elindult valahová, leginkább el a múltjától, el korábbi éveinek szörnyű örökségétől. Forrongásban izgatott vitákkal teltek meg a termek, kávéházi asztalok, nyári teraszok, többfenekűségük ellenére is világos új üzenetekkel a pártlap véleménycikkei. Ezerkilencszázötvenhat nyara, ha a szabadság levegőjét nem is, de valami ígéretet abból mindenképp magával hozott. S ebbe a furcsa kollektív fellélegzésbe tartozott egy kezdeményezés is, amelyben – perifériára tolt státusza ismeretében végképp nehezen magyarázható, – apámnak is osztályrész jutott. A központi bizottság engedélyével október elején hat hajó úszhatott föl a Dunán, föl az addig nem ismert magasságokig, egészen Bécsig. Mindegyik hajón a közélet más és más szereplői utaztak: külön a színházi élet kiválasztott szereplői, másikon a múzeumok, a képzőművészet világa, egy harmadikon az újságírók, és így tovább – válogatott értelmiségi csoportok a Rajk Lászlót rehabilitáló újratemetést követő hetekben. Megfelelő források hiányában ma már nehéz lenne jól magyarázni miért is engedték útjukra ezeket a hajókat. A gőzt kívánták szelepként kiengedni ezekből a hangadó csoportokból, vagy tán abban bíztak a hatalom birtokosai, hogy aki nem kíván maradni és élve az alkalommal nem tér vissza a röpke kirándulásról, arra nincs is már szükség a szocializmus építéséhez?
Apám is az egyik hajó utasa volt. Hogy melyiké, nem tudhatom biztosan. Mint a Képzőművész Szövetség tagja, utazhatott képzőművészként. Az elmúlt évek megnyomorító elzártsága után neki is hatalmas élményt kínált az orosz megszálás alól alig egy éve felszabadult Bécs fölkeresése. Különben is, Bécs fejlődésének egészen más útját járta be, mint a kommunizmus kínjai közt vánszorgó Budapest. A második világháború jó évtizeddel korábbi lezárulta óta apám nem utazott, sőt, legutóbb komoly túrát is az akkor épp visszacsatolt Erdélyben tett a negyvenes évek elején. Hiába beszélt anyanyelvi szinten németül, nem ismerte a nagyvilágot.
Bécsben aztán mindenhez hozzáfértek, amihez azokban a hónapokban érdemes volt hozzáférni, s amiről addig legfeljebb hírből hallhattak. Fiatal ember volt apám, épp csak harminckettő múlott, érthető volt kíváncsisága, a delegáció prominenseivel együtt fölkerestek hát és alaposan szemügyre vettek egy sztriptíz bárt. A program mély nyomokat hagyott mindannyiukban. Aztán vett mindenféle haszontalan csecsebecsét, nejlonórát, amely a szárnyait bontogató műanyagipar látványos mihasznasága volt, és mindezeken túl a Kärtnerstrassén vásárolt magának egy kiváló gyapjú kabátot, amelynek anyaga, a legmodernebb szövéstechnológia csodája, ha közel hajoltunk fölé, képes volt a színét módosítani. Zöldről pirosra, és viszont. Sanzsán – mondta két évtizeddel később anyám, amikor használatba vettem apám levetett kabátját.
Sokan leléptek a delegációból, azonnal kint ragadtak Bécsben, kint Nyugaton, a szabadság földjén, nem sejtve, hogy alig pár hét múlva őket, a legelső szökevényeket további tíz és százezrek követik majd Magyarországról. Mert még el sem jöttek a becsületes, átmenetikabátos őszi hidegek, a tavasz óta fokozódó közéleti viták, Magyarországon spontán zendülésbe, forradalomba torkoltak. Október 23-án, a műegyetemisták tüntetése estére nemzeti felkeléssé változott, s a tömeg, ahogy ’48-ban Petőfiék Heckenast két saroknyira állt egykori nyomdájában szórólapon, úgy most az országos rádióban kívánta fölerősíteni a diákság követeléseit, a 12 pontot. Hatóra körül egy Csepelről érkezett teherautó befordult a Bródy Sándor utca sarkán, a lecsapódó oldalplatók mögül hegynyi kézifegyver került elő, s bárki, aki akkor arra járt, azonnal puskához jutott. A Magyar Rádió épületét védő Államvédelmi Hatóság (ÁVÓ) fegyveresei puskaropogással reagáltak, védték a védhetetlent.
Ekkoriban ért oda bécsi élményeit még emésztő apám. S bár aznap szokatlan meleg, napsütés uralkodott a fővároson, karján ott hozta magával új és menő átmeneti kabátját. A heves lövöldözés azonban óvatosságra szorította. Túl szép és túl értékes kabát volt ahhoz, hogy alig pár hét után kilyukasszák. Így aztán befordult a Magyar Rádióval szemközti épület földszintjére, be a portáshoz és megkérte, a forradalom végéig engedje meg, hogy a kabátja biztonságban pihenhessen. Miután szíves engedélyt kapott, s a kabátot a fogas aggancsára akasztotta, apám visszavetette magát a forrongás sűrűjébe, melyet végül nemcsak a kabát, de ő maga is lyukak nélkül úszott meg.
Magyarország bő évtized óta legreménytelibb napja volt. Majd újabb 35 évnyi időre legreménytelibb napja maradt. A Magyar Rádió épülete egy ország számára hordozza lassan három emberöltő óta a remény üzenetét. Nekünk családilag a kabát hordozta azt. Amikor a nyolcvanas évek elején Budapest utcáit a váltószínű gyapjúkabátban róttam, a forradalom zászlaját viseltem.
Most, a sehonnaiak, kik műemlékké szentelik a használhatatlan piliscsabai roncsot, azt amit egyszer már elrontottak, azzal korrigálják, hogy a Köztársaság szimbolikus közepéről korábban elhurcolt Nagy Imre-szobor, a miniszterelnökileg többnyire külföldi ténfergéssel semmibe vett nemzeti ünnep után, az ’56-os forradalom egyik legfontosabb helyszínét, a szólásszabadságért fegyverrel megküzdő forradalmárok tanúságának nyomát töröljék el.
A kabát elporladt életem évtizedei alatt. A Magyar Rádió épülete, szemben Makovecz egoista építészeti hőzöngésének falaival, ma is áll. Tényleges műemlék, hisz a szívekben az, nem minisztériumi felterjesztésben. A Köztársaság eszméje, a szólásszabadság alapintézménye pedig fennmarad egészen addig, míg él a kabát meséje.

 

írásaim

irodalom/esszé

Bojár Iván András: BOG A TENYÉREN, avagy a magyar Muszeion pusztulása

Bojár Iván András: HAZÁM, HAZÁM! - FÖLD, FÖLD!

AZ AI-t kérdezte a szerkesztö BIA: HOVÁ KÖLTÖZZÜNK A KLIMAVÁLTOZÁS NEGATIV HATÁSAI ELÖL

irodalom/publicisztika

Bojár Iván András: FÉSZBUKLÁZADÁST A FÉSZBUK ELLEN!

Bojár Iván András: AZ EMBER DOLGA

Bojár Iván András: NYILATKOZAT

Bojár Iván András: VIKTORIA ÉS A GYŐZELEM

irodalom/novella

Bojár Iván András: FURCSA ÉV

Bojár Iván András: HÉT ZUHANÁS

Bojár Iván András: AMIKOR JÉZUSKRISZTUS MEGMENTETTE DÉDAPÁMAT

Bojár Iván András: A KÉTELY

Bojár Iván András: EGY ZONGORA TÜNDÖKLÉSE ÉS BUKÁSA

Bojár Iván András: FÓLIA ALÁ-VALÓ LOVE STORY

Bojár Iván András: TALÁLKOZÁS A HÓBAN

Bojár Iván András: EGY KABÁT MESÉJE

irodalom/kisregény

Bojár Iván András: A SZÉP CIGÁNY

irodalom/regény

Bojár Iván András: XAVIER LACLOIS EKSZTÁZISA 1/IV

Bojár Iván András: XAVIER LACLOIS EKSZTÁZISA 2/IV.

Bojár Iván András: XAVIER LACLOIS EKSZTÁZISA 3/IV

Bojár Iván András: XAVIER LACLOIS EKSZTÁZISA 4/IV

kultúra/művészet

Bojár Iván András: A SZŐ(K)KENŐ SZARVAS

Bojár Iván András: HASADT VILÁG - Hauer Lajos kiállítása elé

Bojár Iván András: PÉCS, ART, SATÖBBI

Bojár Iván András: AZ ÉDENKERT HÍDJA

Bojár Iván András: AMIKOR A RENDKÍVÜLI VÁLIK HÉTKÖZNAPIVÁ - Stépán Viŕag kiállítása

kutúra/építészet

Bojár Iván András: MÚLT ÉS JELEN Sajtos Gábor: Pasaréti Gyülekezeti Ház

Bojár Iván András: ERDŐ ÉS BIRODALOM

kultúra/film

Bojár Iván András: MEGMÉRGEZETT ORSZÁG

kultúra/színház

Bojár Iván András: RÖHEJESEN KOMOLY ELŐADÁS

10millió fa/tárca

Bojár Iván András: TU BISHVAT - A fák új éve

Bojár Iván András: A KIVÉGZÉSEK UNALMÁRÓL

irodalom/napló

Bojár Iván András:
UKRAJNAI UTAKON No.1.

UKRAJNAI UTAKON No.2.
UKRAJNAI UTAKON No.3.
UKRAJNAI UTAKON No.4.
UKRAJNAI UTAKON No.5.
UKRAJNAI UTAKON No.6.
UKRAJNAI UTAKON No.7.
UKRAJNAI UTAKON No.8.
Bojár Iván András: APANAP
Bojár iván András: BUDAI TÖRTÉNET ÖTVENHATRÓ

Bojár Iván András: A KIVÉGZÉSEK UNALMÁRÓL

Bojár Iván András: NYÁR, VULKÁN, EMBEREK

Bojár Iván András: LUXUS

beszélgetések/podcastok

Fábián Luca és Fehér Virág: KÁLI HOLTAK ÉS ELEVENEK

Bojár Iván András: BUDAPEST TELI VAN FALUVAL

Bojár Iván András: SZEGŐ JÁNOS - HÁNYFÉLEKÉPP OLVASHATÓ EGY VÁROS?

Bojár Iván András: TORMA TAMÁS - A VÁLTOZÁS NEM JÓ VAGY ROSSZ, HANEM VAN

space
space
space
space
space
space
SPACE
SPACE
space

irodalom/karcolat

Bojár Iván András: FELFOGHATATLAN!

Bojár Iván András: BOLOND MARI

irodalom/portré

Bojár Iván András: TAMÁS BÁCSI

Bajár Iván András: A HALK NAGYEMBER - DR. GYUGYI LÁSZLÓ

galéria

Bojár Iván András: A SZABADSÁG ERŐSZAKA

Bojár Iván András: A SZABADSÁG FÉNYŰZÉSE

szerk

Bojár Iván András: EGY VULKÁN MA

Bojár Iván András: AZ UTOLSÓ SLUKK

Bojár Iván András: NEMZETI LOMBKORONASÉTÁNY

Bojár Iván András: HARMADIK FELVONÁS

Bojár Iván András: IKONIKUS KÉP

Bojár Iván András: VÉGE (?)

Bojár Iván András: ILLIBRI JÓREGGELT

Bojár Iván András: SŰLLYEDÜNK

Bojár Iván András: OKTÓBER  7.

Bojár Iván András: KEDVES MAGYARORSZÁGOT!!!

Bojár Iván András: DEMOKRÁCIAVÁKUM

Bojár Iván András: EGY ÉV TGM NÉLKÜL

Bojár Iván András: LATOLGATÁS, AMÍG MAGYAR PÉTER ÉL

Bojár Iván András: EGYÉVES A VULKÁN

Bojár Iván András: SZEVASZ ÖREG - BÍRÓ ANDRÁS emlékére

Bojár Iván András: NEM TERVEZTEM GYÁSZOLNI

Bojár Iván Adrás: ÁLDOZATI JELENTÉS A KULTÚRHARC CSATATERÉRŐL