publicisztika
rokokó-kom-munizmust!
♦ OROSZ JENŐ | PUBLICISZTIKA
Az iparszerű vállalkozások és az őket patronáló nemzetállamok rivalizálásán alapuló kapitalizmus ideje lejárt.
A „globalizmus” nemcsak azt jelenti, hogy világszerte elterjedt a fogyasztói társadalmi modell, de egyben azt is, hogy a gyorsan növekvő világnépesség számára, egyre gyorsabb ütemben, egyre több nyersanyagot bányásznak ki és dolgoznak fel – a növény-, és állatvilág rovására – miközben az emberi faj egyre több életveszélyes szemetet és szennyeződést bocsát ki a természetbe.
A vadászó-gyűjtögető ember több százezer éven keresztül ahhoz szokott hozzá, hogy miután kiaknázta a territóriumának erőforrásait szedje a sátorfáját és tovább…→ Folytatás
2024.05.11. 14:00
budapest 150
♦ CSIKÓS ATTILA | PUBLICISZTIKA
Ebből a százötvenből jómagam ötvenet itt töltöttem el. Jobban mondva ott, hiszen ma már Badacsonytördemicen élek, mely falu jövőre lesz 750 éves. Budapest létének, történetének és történéseinek harmadát a fővárosban éltem, ismertem meg, nem kevés. Könnyebb e harmad időnyi történelemmel beleoldódni egy nagyváros sorsába, mint akár teljes maradék életidőmmel „felszívódni” az „itteni” hétszázötvenben? Nem tudom. Ahogy azt sem tudom, mit jelent budapestinek lenni. A nézőpont távolítása mit sem segít, a „big picture” és a lelkemben Budapestről élő kép, a főváros mikroműködéseit is ismerő ember emlékei és meglátásai nem különböznek semmiben. Talán mert végleg és mindörökre városi, nota bene, fővárosi vagyok és maradok.
Szokásaim, reakcióim, öltözködésem, gondolkodásom velem élő jellemzőim, tehát meghatározóan nincsen helyrajzi vonatozásuk. Néha rákérdeznek a faluban, hogy valami, bármi hiányzik-e? Nekik gyakran hiányzanak az üzletek, hogy Pesten mindig és bármikor „van minden”. Nekem biztos nem hiányzik a… → Folytatás
2023.11.18. 10:42
a kék zónák titka
♦ TOMPA TÓTH KATALIN | PUBLICISZTIKA
(Fotó: A 93 éves Mátray Olga Piroska, született Debrecenben, 1929. július 21-én.)
2023.09.04. – 10:38
egy anya a fehér házban
MARIANNE 2024
♦ MÓRICZ EMESE | PUBLICISZTIKA
Marianne Williamson író, 15 könyve jelent meg. Politikai aktivista és spirituális tanító. Nemrégiben, immáron második alkalommal, demokrata színekben elindította az elnöki székért folytatott kampányát. (2019-ben visszalépett Bernie Sanders javára) Akkor írta meg a Politics of Love című, utoljára megjelent könyvét.
Jelenleg hárman vannak küzdelemben: Joe Biden mellett Robert F. Kennedy Jr. is ringbe szállt. Marianne támogatottsága, különösen a fiatalok körében, ugrásszerűen nőtt az utóbbi hetekben. A TikTok-on szinte pillanatok alatt 500 ezren kezdték követni, de ami talán még érdekesebb, hogy republikánus… → Folytatás
2023.09.04. – 14:25
üzenet
♦ DURST GYÖRGY | PUBLICISZTIKA
Olvasom, egy híres borász azt fontolgatja, rémhírterjesztés miatt feljelentést tesz, mert a azt írják-terjesztik egyesek, hogy a balatoni nyaralás drágább, mint a horvát tengerparton eltöltött napok.
Nem tudom, régen voltam már a horvát tengerparton. Emlékeim szerint nem volt lényeges különbség: drágább volt a kemping, meg az étel-ital, de az a kb egy hét a kristálykék Adriában (adriakék) kitarott egy darabig, feltöltődtünk, akár Krk szigetén, akár lejebb voltunk. Dubrovnik meg egyszerűen verhetetlen volt számomra. A gyerekek, akkor hét-nyolc évesek persze, a Zadar felé átvezető úton teknősbékát kínáló gyerekere emlékeznek, meg később Hvar szigetén a motor-csónakos kirándulásokra. Igen, ez nem volt olyan olcsó, de a feleségem tanári fizetése és az én filmgyári keresetem lehetővé tette. Nem, nem voltam soha gazdag, néhány balatoni vitorlázás tette még feledhetetlenné nyarainkat. A szándék, hogy kimozduljunk volt fontos, megismerjünk más helyeket, embereket, életeket. Akár, amikor stoppal Lengyelországba tartottunk a Balti-tenger felé.
→ Folytatás
2023.08.27. 12:07
találós kérdés
♦ TOMPA TÓTH KATALIN | PUBLICISZTIKA
Mi az ami idén májusban elfeketedett, 2007-ben pedig vérpirosra váltott, aztán tíz évvel később ismét elszégyellte magát?
Még egy kis segítség, abban a városban van, ahová “minden út vezet”, van benne víz is, és emberek milliói járnak a csodájára.
Na ebből már mindenki kitalálta, hogy a római Trevi kútra gondoltam.
Szerintem nálunk is, a szörnyeteg stadionok helyett szökőkutakat kellett volna építeni. Több okból is.
Egyrészt azért mert nincs annál mesésebb mint egy szökőkút látványa, hangja szaga a házakkal, parkokkal körülvett tereken, gondoljunk csak Róma fontánáira, másrészt ezek a vizet pergető csodák ilyen forró nyarakon, mint az idei is, egy pindurka felfrissülést hozhatnának az elcsüggedt, utcákat rovó embereknek. Na nem kellenének olyan teátrálisak, mint amikkel Róma büszkélkedhet, kisebb ivókutak is lehetnének.
De azért jó lenne ha Budapestnek is lenne egy Trevi kútja, mert szépen hozna a konyhára. Arról már mindenki hallott, hogy a hagyomány szerint, ha valaki ott jár Rómában,… → Folytatás
2023.08.25. 17:01
vérző magyarország
♦ RÉNYI ANDREA | PUBLICISZTIKA
Bár sok generációnyi idő eltelt azóta, az 1920. június 4-én kötött trianoni békeszerződés és következményei ma is élénken foglalkoztatják a magyar köztudatot. Jogosan, hiszen egy egészséges társadalomban a történelemkutatás és a történelmi tényekkel és felelőségekkel való szembesités, szembenézés, elengedhetetlenek.
victoria és a győzelem
♦ BOJÁR IVÁN ANDRÁS | PUBLICISZTIKA
Pár napja, július elsején, több napnyi kétség és szenvedés után halt meg Dnyipróban Victoria Amelina írónő. Bőven felnőtt voltam, amikor 1986-ban Lembergben megszületett. Informatikusként végzett az egyetemen, de 2015 óta kizárólag irodalommal foglalkozott. Két gyerekkönyve és Dom álomkirálysága címmel regénye jelent meg.
Ebédelni ült be egy nemzetközi írócsoporttal a donyecki Kramatorszk külföldiek, elsősorban innen dolgozó újságírók számára is népszerű étteremébe, a Ria Pizzeriába. Polgári negyed, sehol semmiféle katonai objektum nincs a környékén. Az oroszok éppen ezért, ez alkalommal is szándékosan, a lakosság morálját megtörendő, ide irányított rakétával lőtték meg június 27-én a fronttól többszáz km-re lévő éttermet. Máig, Victoria Amelinával együtt, tizenhárman haltak meg a támadásban. Július elsejei halálával ő volt az utolsó halálos áldozat. → Folytatás
2023.07.07. 10:17
a kossuth díj elviselhetet-len könnyűsége
♦ BERTA AGI | PUBLICISZTIKA
Az elmúlt napokban több írást olvastam a Kossuth díj körüli vitáról olyan emberek tollából, akiket személyes ismeretség nélkül is szeretek és tisztelek. Így lajkoltam olyan cikkeket is, amelyekkel csak részben értettem egyet, inkább arra koncentráltam amit elfogadhatónak tartottam bennük és nem húztam alá a különbségeket.
Közzétéve
2023.06.29. 14:57
lejárt szavatosság
♦ GELLÉRT ANDRÁS | PUBLICISZTIKA
Az egykori „legendás” kollégium, jaj, mennyire utálom ezt a legendázást, szóval a Ménesi úti istálló öregedő szőke hercegét hallgattam, amint lassan, búgó hangon baromságokat beszélt egy rádióadásban, és úgy éreztem, mintha nem is a múlt egyik reménységét, hanem egy doboz, fogyasztásra immár nem alkalmas natúr joghurtot szerepeltetnének a műsorban.
Közzétéve
2023.06.27. 12:50
hadművelet hetven éve
♦ VASÁK BENEDEK | PUBLICISZTIKA
Hetven évvel ezelőtt, 1953. május 29-én állt először ember a Mount Everest csúcsán.
Persze ehhez a kijelentéshez manapság már illik hozzátenni, hogy „bizonyítottan”, hiszen a 99 évvel ezelőtti Mallory-Irvine-féle expedíció – szerény véleményem szerint a hegymászás egyetemes történetének legelegánsabb, legangolosabb és leginkább gentleman-like vállalkozása – valószínűleg örökre nyitva hagyja az első megmászás gyönyörű kérdését, és a lehetőséget, hogy Földünk legmagasabb pontját tweedzakóban és úri szabónál csináltatott, monogramos ingben mászták meg először, à la Kingsmen.
De „bizonyítottan” annyit tudunk, hogy ez a két fura figura, ez a hórihorgas, nyurga új-zélandi, meg ez az apró termetű, zömök nepáli – tényleg olyanok, mintha egy jól koreografált börleszkből léptek volna ki – állt először a csúcson. Teljesítményük egyszerre volt elsöprő siker és monumentális kudarc: egy tudományosnak…. → Folytatás
2023.05.30. 19:15
a magyar irodalom elfelejtése
♦ RÉNYI ANDREA | PUBLICISZTIKA
2005-ben fordítottam le az első könyvet magyarról olasz nyelvre. Egy jónevü kiadó kért fel rá, a főszerkesztő biztatott az ikszedik lektori jelentésem után. Belevágtam, mert jóindulatot, segiteni akarást éreztem.
A magyar szerző kiadója készségesen nyújtotta át a kiszemelt könyv példányát, személyesen, mert a döntés pillanatában pont Pesten voltam, és pár másodperc erejéig még az igazgató is váltott velem néhány szót. Hamarosan felfedeztem a forditástámogatás intézményét is, a későbbiek folyamán nagyon sokat köszönhettem neki.
Akkoriban nem sok magyar könyv jelent meg olaszul, a könyvpiac viszont már akkor is túlzsúfolt volt, de még távolról sem a mai méretekben. A magyar irodalom…. → Folytatás
2023.05.12. 12:12
az ember dolga
♦ BOJÁR IVÁN ANDRÁS | PUBLICISZTIKA
Talán ritkán mondjuk ki ezt a tőmondatot. Talán nem túl gyakran állítjuk feladványként magunk elé. Pedig oly egyszerű ez. Kézenfekvő.
Felülök az ágyban, szemem a reggeli káprázatot szokja. A Nap ébreszt szemből, a háztetők fölül: átragyog a világmindenségen és eljut hozzám. Simogatja az arcom.
Fotógaléria: A Szerző
Félbeszakadt álmom néhány motívuma kering még elmémben, képei lassan elfoszlanak, molekulákra esnek, visszaidézhetetlenül.
Mint egy pazar vacsora ízemléke úszik bennem magammalhozott hangulata. De aztán a nap győz, a ragyogás, az éltető energia tombolása a szobában.
Talán kórosan búskomor lennék, ha ez nem lenne. Mint apám, aki egyebek mellett a napfény hiányába halt bele. → Folytatás
2023.01.20. 00:47
levelek a vezúvról
EMLÉKNAP EMLÉKEZET NÉLKÜL
♦ BERTA ÁGI | PUBLICISZTIKA
A mai napig nem tudom pontosan miért engem szoktak megbízni nápolyi iskolámban az emlékezetnapi program kidolgozásával.
Fotó: Berta Ági
Talán azért, mert mindenki tudta, hogy míg Itáliában az itt elő 43.000 zsidó 18%-át, körülbelül 7.600 embert gyilkoltak meg, addig… → Folytatás
2023.04.19. 10:47
hongkong-budapest
♦ OROSZ JENŐ | PUBLICISZTIKA
„A városi levegő szabaddá tesz” mondták a középkorban a földesúri kizsákmányolás elől a városokba menekülő jobbágyok. Azóta, ha más okokból és máshogyan, de maradt a képlet:
Fotó: Pixabay
„földhözragadt”, kollektivista elnyomó hatalom kontra autonóm egyénekből álló szabad világváros. Ez az a képlet, amely kulcsot ad a liberális globalizmus és a vele szemben létrejött populizmus, nemzeti/vallási fanatizmus megértéséhez.
Az a nagyváros, amiről beszélek egyszerre kereskedelmi központ és sokféle ember, vallás, gondolkodásmód gyűjtőhelye. A világhódító európaiság lényege épp ez: → Folytatás
2023.01.29. 17:05
fészbuk-lázadást a fészbuk ellen
♦ BOJÁR IVÁN ANDRÁS | PUBLICISZTIKA
Másfél évtized alatt, a közösségi média mindannyiunk életében betöltött szerepe miatt, teljesen megváltozott a nyilvánosság szerkezete, – hatalmas szabad teret nyitva a populista hatalomgyakorlás módszereinek, s ezzel radikálisan megváltozott a demokrácia is.
Trump, Bolsonaro, Orbán, Putyin, Erdogan működését alapvetően jellemzi a korábban nemzedékek sokasága alatt kialakult sokrétegű társadalmi értékrend önérdekű eltorzítása. Troll-robothadseregek, fanatizált hívek közösségi médán keresztüli hergelése-uszítása, a fake news média személyeket és intézményeket egyaránt karaktergyilkoló technikája a repertoár jellemző, de nem teljes spektruma. Politikai ellenfelek, → Folytatás
2023.01.19. 13:20
milyen lesz az európai köztársaság?
♦ OROSZ JENŐ | PUBLICISZTIKA
A nemzetállamok mesterséges képződmények, amelyeket a vesztfáliai béke, valamint az első és második világháborút lezáró békerendszerek rögzítettek.
Fotó: Pixabay
Előtte a középkorban nem voltak „nemzeti” határok, csak birtokhatárok (igaz voltak, amelyek a király dinasztiájának birtokhatárait jelölték). Az új Európa az Osztrák-Magyar Monarchia mintájára képzelhető el:
1.) Ma praktikusan az angol a közös nyelv Európában, de a nyelvi probléma automatikusan megoldódik a Mesterséges Intelligencia széleskörben használt fordító-, és tolmácsprogramjaival.
2.) A Monarchiában nem…→ Folytatás
2023.01.26. 12:17