publicisztika

budapest 150

CSIKÓS ATTILA | PUBLICISZTIKA

Ebből a százötvenből jómagam ötvenet itt töltöttem el. Jobban mondva ott, hiszen ma már Badacsonytördemicen élek, mely falu jövőre lesz 750 éves. Budapest létének, történetének és történéseinek harmadát a fővárosban éltem, ismertem meg, nem kevés. Könnyebb e harmad időnyi történelemmel beleoldódni egy nagyváros sorsába, mint akár teljes maradék életidőmmel „felszívódni” az „itteni” hétszázötvenben? Nem tudom. Ahogy azt sem tudom, mit jelent budapestinek lenni. A nézőpont távolítása mit sem segít, a „big picture” és a lelkemben Budapestről élő kép, a főváros mikroműködéseit is ismerő ember emlékei és meglátásai nem különböznek semmiben. Talán mert végleg és mindörökre városi, nota bene, fővárosi vagyok és maradok.

Szokásaim, reakcióim, öltözködésem, gondolkodásom velem élő jellemzőim, tehát meghatározóan nincsen helyrajzi vonatozásuk. Néha rákérdeznek a faluban, hogy valami, bármi hiányzik-e? Nekik gyakran hiányzanak az üzletek, hogy Pesten mindig és bármikor „van minden”. Nekem biztos nem hiányzik a… → Folytatás

2023.11.18. 10:42

a kék zónák titka

TOMPA TÓTH KATALIN | PUBLICISZTIKA

Tegnap anyával, aki épp egy hónapja lépett be a 94-esek táborába, megnéztük az Éljünk száz évig – a Kék zónák titka című Netflixes mini-sorozatot. A film, mit is mondhatnék?, inspiráló. Anya itt a képen 93 éves, Frida Kahlo jelmezben, szívműtét után, Covid fertőzés közepette.

(Fotó: A 93 éves Mátray Olga Piroska, született Debrecenben, 1929. július 21-én.)

A sorozat Dan Buettner: Blue Zones című könyvének adaptációja, ami 2008-ban került a könyvesboltok polcaira, magyarra 2009-ben fordította le egy másik Tóth Katalin – nem én – és itthon “A hosszú élet oázisai” címen jelent meg a Geographia gondozásában.
Már meg is vettem.
Anya pár napja azt mondta: ő 150, de inkább 200 évig szeretne élni. És nem lódított. Kérdeztem, akkor ki fog rá vigyázni?,… → Folytatás
Közzétéve
2023.09.04. – 10:38

egy anya a fehér házban

MARIANNE 2024

♦ MÓRICZ EMESE | PUBLICISZTIKA

Marianne Williamson író, 15 könyve jelent meg. Politikai aktivista és spirituális tanító. Nemrégiben, immáron második alkalommal, demokrata színekben elindította az elnöki székért folytatott kampányát. (2019-ben visszalépett Bernie Sanders javára) Akkor írta meg a Politics of Love című, utoljára megjelent könyvét.

Jelenleg hárman vannak küzdelemben: Joe Biden mellett Robert F. Kennedy Jr. is ringbe szállt. Marianne támogatottsága, különösen a fiatalok körében, ugrásszerűen nőtt az utóbbi hetekben. A TikTok-on szinte pillanatok alatt 500 ezren kezdték követni, de ami talán még érdekesebb, hogy republikánus… → Folytatás

2023.09.04. – 14:25

üzenet

♦ DURST GYÖRGY | PUBLICISZTIKA

Olvasom, egy híres borász azt fontolgatja, rémhírterjesztés miatt feljelentést tesz, mert a azt írják-terjesztik egyesek, hogy a balatoni nyaralás drágább, mint a horvát tengerparton eltöltött napok.

Nem tudom, régen voltam már a horvát tengerparton. Emlékeim szerint nem volt lényeges különbség: drágább volt a kemping, meg az étel-ital, de az a kb egy hét a kristálykék Adriában (adriakék) kitarott egy darabig, feltöltődtünk, akár Krk szigetén, akár lejebb voltunk. Dubrovnik meg egyszerűen verhetetlen volt számomra. A gyerekek, akkor hét-nyolc évesek persze, a Zadar felé átvezető úton teknősbékát kínáló gyerekere emlékeznek, meg később Hvar szigetén a motor-csónakos kirándulásokra. Igen, ez nem volt olyan olcsó, de a feleségem tanári fizetése és az én filmgyári keresetem lehetővé tette. Nem, nem voltam soha gazdag, néhány balatoni vitorlázás tette még feledhetetlenné nyarainkat. A szándék, hogy kimozduljunk volt fontos, megismerjünk más helyeket, embereket, életeket. Akár, amikor stoppal Lengyelországba tartottunk a Balti-tenger felé.
→ Folytatás

2023.08.27. 12:07

találós kérdés

TOMPA TÓTH KATALIN | PUBLICISZTIKA

Mi az ami idén májusban elfeketedett, 2007-ben pedig vérpirosra váltott, aztán tíz évvel később ismét elszégyellte magát?
Még egy kis segítség, abban a városban van, ahová “minden út vezet”, van benne víz is, és emberek milliói járnak a csodájára.

Na ebből már mindenki kitalálta, hogy a római Trevi kútra gondoltam.

Szerintem nálunk is, a szörnyeteg stadionok helyett szökőkutakat kellett volna építeni. Több okból is.

Egyrészt azért mert nincs annál mesésebb mint egy szökőkút látványa, hangja szaga a házakkal, parkokkal körülvett tereken, gondoljunk csak Róma fontánáira, másrészt ezek a vizet pergető csodák ilyen forró nyarakon, mint az idei is, egy pindurka felfrissülést hozhatnának az elcsüggedt, utcákat rovó embereknek. Na nem kellenének olyan teátrálisak, mint amikkel Róma büszkélkedhet, kisebb ivókutak is lehetnének.

De azért jó lenne ha Budapestnek is lenne egy Trevi kútja, mert szépen hozna a konyhára. Arról már mindenki hallott, hogy a hagyomány szerint, ha valaki ott jár Rómában,… → Folytatás

2023.08.25. 17:01

vérző magyarország

♦ RÉNYI ANDREA | PUBLICISZTIKA

Bár sok generációnyi idő eltelt azóta, az 1920. június 4-én kötött trianoni békeszerződés és következményei ma is élénken foglalkoztatják a magyar köztudatot. Jogosan, hiszen egy egészséges társadalomban a történelemkutatás és a történelmi tényekkel és felelőségekkel való szembesités, szembenézés, elengedhetetlenek.

Igy aztán megmagyarázható, érthető egy, a témának szentelt múzeum létesitése is. Elképzelésem szerint erre a célra hivatott az Európai Únió támogatásával létrehozott várpalotai Zichy Kastélyban müködő Trianon Múzeum,…→ Folytatás
Közzétéve
2023.07.17. 07:57

victoria és a győzelem

BOJÁR IVÁN ANDRÁS | PUBLICISZTIKA

Pár napja, július elsején, több napnyi kétség és szenvedés után halt meg Dnyipróban Victoria Amelina írónő. Bőven felnőtt voltam, amikor 1986-ban Lembergben megszületett. Informatikusként végzett az egyetemen, de 2015 óta kizárólag irodalommal foglalkozott. Két gyerekkönyve és Dom álomkirálysága címmel regénye jelent meg.

Ebédelni ült be egy nemzetközi írócsoporttal a donyecki Kramatorszk külföldiek, elsősorban innen dolgozó újságírók számára is népszerű étteremébe, a Ria Pizzeriába. Polgári negyed, sehol semmiféle katonai objektum nincs a környékén. Az oroszok éppen ezért, ez alkalommal is szándékosan, a lakosság morálját megtörendő, ide irányított rakétával lőtték meg június 27-én a fronttól többszáz km-re lévő éttermet. Máig, Victoria Amelinával együtt, tizenhárman haltak meg a támadásban. Július elsejei halálával ő volt az utolsó halálos áldozat.  → Folytatás

2023.07.07. 10:17

a kossuth díj elviselhetet-len könnyűsége

BERTA AGI | PUBLICISZTIKA

Az elmúlt napokban több írást olvastam a Kossuth díj körüli vitáról olyan emberek tollából, akiket személyes ismeretség nélkül is szeretek és tisztelek. Így lajkoltam olyan cikkeket is, amelyekkel csak részben értettem egyet, inkább arra koncentráltam amit elfogadhatónak tartottam bennük és nem húztam alá a különbségeket.

Miről is szóltak/szólnak ezek a cikkek?
Arról, hogy az államnak van-e esztétikai érzéke melynek alapján kitüntet vagy elnémit. Az elnémitás ma még nem úgy működik mint a rákosi korszakban, egyelőre nem zárnak senkit börtönbe egy “a hatalom számára kényelmetlen könyv” miatt, csak éppen nehézkessé teszik kiadásukat – főleg most, miután az állam megvásárolta a LIBRI-t is – és terjesztésüket csak kis független könyvesboltok merik vagy nem merik vállalni. (Jut eszembe: tavaly majd egy hónapig kerestem kisunokám számára a Meseország mindenkié című könyvecskét…de … → Folytatás

Közzétéve
2023.06.29. 14:57

lejárt szavatosság

GELLÉRT ANDRÁS | PUBLICISZTIKA

Az egykori „legendás” kollégium, jaj, mennyire utálom ezt a legendázást, szóval a Ménesi úti istálló öregedő szőke hercegét hallgattam, amint lassan, búgó hangon baromságokat beszélt egy rádióadásban, és úgy éreztem, mintha nem is a múlt egyik reménységét, hanem egy doboz, fogyasztásra immár nem alkalmas natúr joghurtot szerepeltetnének a műsorban.

Egy lejárt szavatosságú tejterméket. Persze a joghurt behelyettesíthető felvágottal, mirelit csirkecombbal, halkonzervvel, vagy akár májpástétommal, azoknak is lejár egyszer a szavatossága. Oda van írva a doboz aljára. Mindnek.
De hogyan lehet egy embert összehasonlítani natúr joghurttal, pástétommal vagy csirkecombbal? Nagyon egyszerűen. → Folytatás

Közzétéve
2023.06.27. 12:50

hadművelet hetven éve

VASÁK BENEDEK | PUBLICISZTIKA

Hetven évvel ezelőtt, 1953. május 29-én állt először ember a Mount Everest csúcsán.

Persze ehhez a kijelentéshez manapság már illik hozzátenni, hogy „bizonyítottan”, hiszen a 99 évvel ezelőtti Mallory-Irvine-féle expedíció – szerény véleményem szerint a hegymászás egyetemes történetének legelegánsabb, legangolosabb és leginkább gentleman-like vállalkozása – valószínűleg örökre nyitva hagyja az első megmászás gyönyörű kérdését, és a lehetőséget, hogy Földünk legmagasabb pontját tweedzakóban és úri szabónál csináltatott, monogramos ingben mászták meg először, à la Kingsmen.
De „bizonyítottan” annyit tudunk, hogy ez a két fura figura, ez a hórihorgas, nyurga új-zélandi, meg ez az apró termetű, zömök nepáli – tényleg olyanok, mintha egy jól koreografált börleszkből léptek volna ki – állt először a csúcson. Teljesítményük egyszerre volt elsöprő siker és monumentális kudarc: egy tudományosnak…. → Folytatás

Közzétéve
2023.05.30. 19:15

a magyar irodalom elfelejtése

♦ RÉNYI ANDREA | PUBLICISZTIKA

2005-ben fordítottam le az első könyvet magyarról olasz nyelvre. Egy jónevü kiadó kért fel rá, a főszerkesztő biztatott az ikszedik lektori jelentésem után. Belevágtam, mert jóindulatot, segiteni akarást éreztem. 

A magyar szerző kiadója készségesen nyújtotta át a kiszemelt könyv példányát, személyesen, mert a döntés pillanatában pont Pesten voltam, és pár másodperc erejéig még az igazgató is váltott velem néhány szót. Hamarosan felfedeztem a forditástámogatás intézményét is, a későbbiek folyamán nagyon sokat köszönhettem neki.
Akkoriban nem sok magyar könyv jelent meg olaszul, a könyvpiac viszont már akkor is túlzsúfolt volt, de még távolról sem a mai méretekben. A magyar irodalom…. → Folytatás

2023.05.12. 12:12

az ember dolga

♦ BOJÁR IVÁN ANDRÁS | PUBLICISZTIKA

Talán ritkán mondjuk ki ezt a tőmondatot. Talán nem túl gyakran állítjuk feladványként magunk elé. Pedig oly egyszerű ez. Kézenfekvő.
Felülök az ágyban, szemem a reggeli káprázatot szokja. A Nap ébreszt szemből, a háztetők fölül: átragyog a világmindenségen és eljut hozzám. Simogatja az arcom.

Fotógaléria: A Szerző

Félbeszakadt álmom néhány motívuma kering még elmémben, képei lassan elfoszlanak, molekulákra esnek, visszaidézhetetlenül.
Mint egy pazar vacsora ízemléke úszik bennem magammalhozott hangulata. De aztán a nap győz, a ragyogás, az éltető energia tombolása a szobában.
Talán kórosan búskomor lennék, ha ez nem lenne. Mint apám, aki egyebek mellett a napfény hiányába halt bele.  → Folytatás

2023.01.20. 00:47

levelek a vezúvról

EMLÉKNAP EMLÉKEZET NÉLKÜL

BERTA ÁGI | PUBLICISZTIKA

A mai napig nem tudom pontosan miért engem szoktak megbízni nápolyi iskolámban az emlékezetnapi program kidolgozásával. 

Fotó: Berta Ági

Talán azért, mert mindenki tudta, hogy míg Itáliában az itt elő 43.000 zsidó 18%-át, körülbelül 7.600 embert gyilkoltak meg, addig… → Folytatás

2023.04.19. 10:47

hongkong-budapest

♦ OROSZ JENŐ | PUBLICISZTIKA

„A városi levegő szabaddá tesz” mondták a középkorban a földesúri kizsákmányolás elől a városokba menekülő jobbágyok. Azóta, ha más okokból és máshogyan, de maradt a képlet:

Fotó: Pixabay

„földhözragadt”, kollektivista elnyomó hatalom kontra autonóm egyénekből álló szabad világváros. Ez az a képlet, amely kulcsot ad a liberális globalizmus és a vele szemben létrejött populizmus, nemzeti/vallási fanatizmus megértéséhez.
Az a nagyváros, amiről beszélek egyszerre kereskedelmi központ és sokféle ember, vallás, gondolkodásmód gyűjtőhelye. A világhódító európaiság lényege épp ez: → Folytatás

2023.01.29. 17:05

fészbuk-lázadást a fészbuk ellen

♦ BOJÁR IVÁN ANDRÁS | PUBLICISZTIKA

Másfél évtized alatt, a közösségi média mindannyiunk életében betöltött szerepe miatt, teljesen megváltozott a nyilvánosság szerkezete, – hatalmas szabad teret nyitva a populista hatalomgyakorlás módszereinek, s ezzel radikálisan megváltozott a demokrácia is.

Trump, Bolsonaro, Orbán, Putyin, Erdogan működését alapvetően jellemzi a korábban nemzedékek sokasága alatt kialakult sokrétegű társadalmi értékrend önérdekű eltorzítása. Troll-robothadseregek, fanatizált hívek közösségi médán keresztüli hergelése-uszítása, a fake news média személyeket és intézményeket egyaránt karaktergyilkoló technikája a repertoár jellemző, de nem teljes spektruma. Politikai ellenfelek, → Folytatás

2023.01.19. 13:20

milyen lesz az európai köztársaság?

♦ OROSZ JENŐ | PUBLICISZTIKA

A nemzetállamok mesterséges képződmények, amelyeket a vesztfáliai béke, valamint az első és második világháborút lezáró békerendszerek rögzítettek.

Fotó: Pixabay

Előtte a középkorban nem voltak „nemzeti” határok, csak birtokhatárok (igaz voltak, amelyek a király dinasztiájának birtokhatárait jelölték). Az új Európa az Osztrák-Magyar Monarchia mintájára képzelhető el:

1.) Ma praktikusan az angol a közös nyelv Európában, de a nyelvi probléma automatikusan megoldódik a Mesterséges Intelligencia széleskörben használt fordító-, és tolmácsprogramjaival.

2.) A Monarchiában nem…→ Folytatás

2023.01.26. 12:17