film

may december

TODD HAYNES FILMJE, 2023

♦ MARKÓJA CSILLA | FILM 

Már az első másodpercben tudtam, amikor megláttam a pillangót, hogy ez a film csodálatos lesz. Pedig akkor még mit sem sejtettem abból, miféle varázslatos metaforává fog kibomlani, csak a puha, szokatlan, sejtelmes fényeket láttam, a lepke könnyűségét, a felvétel esetlegességét, és azt, hogy aki ezt a lepkét fényképezi, tudja, ezzel mit akar. Ez a film egy fenomenális esztétikai tanulmány a művészetről és a gravitációról. Todd Haynes a Carol és a Safe (Elkülönítve) alkotója szerintem az idei év legjobb filmjét hozta el – ne tévesszen meg senkit a Netflix logó.

Emlékszem, milyen nehezemre esett összeegyeztetni Kleist Marionettentheater-esszéjének két tézisét: azt, hogy a bábu kecsesebb, mint az ember, mert nem korlátozza a nehézkedés: ez a tétel a művészet elsőbbségéről szól. És a másikat, mely szerint a tudatosság rombolja az ember gráciáját. Ez pedig a gyermeki tekintetről. Talán nem véletlen, hogy a filmben nagyot alakító Julianne Moore Gracie néven szerepel: ez a film, sok más mellett a művészet gráciájával foglalkozik. És azzal, hogy mi van a törékeny látszatok mögött, mi mivé alakul át, és ezekhez a tartalmakhoz hozzáférhetünk-e egyáltalán. Megismerhetők-e a másik… → Folytatás
space

2023.12.05. 20:20

minden ami lélegzik

SHAUNEK SEN

MARKÓJA CSILLA | FILM

Az ember magányos állat. Csapdába ejti, hogy ennyire eltér a többi állattól. Nemo elvi alapon elutasította a mozit, de azt hiszem, ennek a filmnek, amit nem vagyok hajlandó dokumentumfilmnek nevezni, nem tudott volna ellenállni. A film címe is a központi állításra utal: nem szabad különbséget tenni a lélegző dolgok között. All that breathes.

Nemo gyerekként alkonyatkor kiült a szilvafa alá, hogy átadja testét az éhes szúnyogoknak. Mikor már láttuk, hogy nagy baj lesz vele, megpróbáltuk rávenni, hogy tanuljon állatorvosnak. Túl azon, hogy valakinek, aki önkéntes némasági fogadalmat tett, mit jelentett volna hang nélkül túljutni a vizsgákon, Nemónak meglepő, de logikus oka volt ismét elutasítania minket. Nem bírná látni, mondta, hogy az állatok szenvednek.
Minden, ami lélegzik, egyenlő. A film testvérpárja kányákat gyógyít a világ legnagyobb szeméttelepe mellett, Új Delhi zegzugos nyomornegyedének egyik szuterénjében, amit minden monszun idején elönt a szennyvíz. Az eget a gyárkémények füstje, örvénylő szemét és kányaszárnyak kavargása borítja. A kányák…→ Folytatás

2023.11.28. 11:11

hitokara

KYLE FAULKNER

♦ MARKÓJA CSILLA | FILM

Nemrég meghalt valaki, aki fontos volt számomra, és azon kaptam magam, hogy újra megnézem a Hitokarát, az ausztrál indie mozi egyik legérdekesebb személyisége, Kyle Faulkner által készített, low-budget lassú mozit. Az úgynevezett ’landscape cinema’, azaz tájfilm új életre kelt az ökológiai katasztrófa árnyékában. A ’slow cinema’ halmazával érintkezésben találjuk most a legérdekesebb kísérleteit, gondoljunk csak Lav Diaz a Sátántangóval vetekedő hosszúságú, 8-10 órás filmjeire, melyekben a tájfelvételek önálló életet élnek.

A film megtekinthető itt: https://www.youtube.com/watch?v=GPDICIBQXS4&t=1309s

James Benning munkássága, vagy az olyan, nagy port felkavart friss filmek, mint az antropocén ökomozi és a folk-horror metszetében játszódó Enys Men (2023), vagy Lois Patiño kísérteties Red Moon Tideja (2022) mind a landscape cinema új lehetőségeire utalnak. Elsőre nem tűnik túl érdekesnek, hogy egy filmrendező megindul egy kamerával a tájban, és lényegében azt veszi fel, valós időben, ami elé kerül. De ahogy a plein air, naturalista tájfestészetben is több van ennél, a kortárs tájmozi is jóval több valami zöld állásfoglalásnál. → Folytatás

2023.11.21. 15:08

megmérge-zett ország

A MGYARÁZAT MINDENRE CÍMŰ MAGYAR FILMRŐL

♦  BOJÁR IVÁN ANDRÁS | KRITIKA

Nem kétséges, hogy az utóbbi évek hazai filmjei közül, a témaválasztás és a vállalkozás egyszerre kockázatos és felelősségteljes mivolta miatt, kiemelkedik a Reisz Gábor rendezte és Berkes Júlia produkálta Magyarázat mindenre. Kilépve a moziból, nehezen tudtam megítélni, hogy a nézőt kétségtelenül magába szippantó közel két és félórányi mozi egy korszakos nagy film élményét hagyta-e bennem maga után, avagy tíz év múlva nem lesz senki, aki a „Magyarázat” üzeneteit politikatörténeti lábjegyzetek nélkül értené, netán érdeklődne irántuk.

Ez utóbbi félelmemmel szemben a film talán mégiscsak tud valamit, ami túlmutat aktualitásain. Különben nem keltett volna figyelmet, ért volna el szakmai elismerést a magyar belviszályok nüanszait nem ismerő Velencében (Orizzonti Award for Best Film), vagy Chicagóban (Gold Hugo a legjobb rendezésért, Silver Hugo-díj a legjobb forgatókönyvért). Valamiért, ez lep meg a legjobban: hazánkfiainak provinciális iszapbirkózása, ezek szerint érthető, dekódolható…→ Folytatás

2023.10.22. – 12:50