a kivégzések unalmáról
♦BOJÁR IVÁN ANDRÁS | TÁRCA
Enyhén életlen kép egy hetilapban. Színes, fakó. Jobboldalt tarka ruhás tömeg fekszik szép hosszú sorban egy elnyúló földkupac előtt. Baloldalt tarka ruhás tömeg áll fegyverrel a kézben. A kép kőhajításnyiról készült, hová talán a puskapor szaga el nem érzett már, de a lövések hangja minden bizonnyal eljutott. Az öldöklés most ért véget éppen. Még látszik a nekifenekedés a kép baloldalán állókon, szinte érezni, ahogy sokuk szíve hevesen zakatol, a fejekben vér lüktet, valaki kishíjján elájul az idegességtől, épp csak kezdi összeszedni magát. Jobboldalt senkinek nem ver a szíve. A vér lustán terebélyesedik pocsolyává a testek alatt. Pillanatnyi csend van, mielőtt a kivégzőosztag tagjai ocsúdnak és megrázzák magukat: mordályaikat zörögve vállukra vetik és elindulnak. El innen, talán vacsorázni, talán imára, talán megbeszélni a történteket, ha van mit beszélni a dologról egyáltalán.
Képernyőfotó 2023-03-18 – 0.40.09
Ezt a képbeállítást ismerem. Ismerjük. Mindenki látta már. Ismerjük Miksa császár kivégzését Manet-tól, ismerjük Picasso reflektív képét, amivel a koreai vérengzés áldozatait idézte meg visszautalva Manet képére, amely egyébként Francisco Goya levert madridi forradalamat dokumentáló képének átirata. Ismerünk ilyen képeket korábbról, gyerekkorunkból is. Rossz, értelmetlen méretűre nagyított fotókat, melyeken az eredeti látvány minden konkrétságát elveszítette. Meg lesifotós bravúrokat, amikor teleobjektívvel hozták közel a magazinolvasókhoz a kivégzők és kivégzettek közt lezajlódó drámai magánügyeket.
Ezt a jól ismert beállítást, képkompozíciót bizonyára ismeri a kivégzőosztag. Ahogy persze az áldozati csoport tagjai is. Amikor nem egy efféle tragédia okozói és áldozatai, de maguk is magazinnézegetők. Ha nem is mindenki, néhányan a fegyverek eldördülésének pillanatában akár fel is ismerhették: ez az emberiség történetének jellegzetes, sőt közhelyesen jól ismert pillanata. Olyan amilyenből már volt száz és ezer, de ebben most – gondolhatták a felvillanó torkolattüzet látva, – én vagyok szereplő. Itt állok. Úgy alakult, hogy ezúttal épp ezen az oldalon osztott szerepet rám a vaksors, nem a másikon. Kezemben puska/kezem a hátam mögött összekötve, fúj a szél, kétember magasra felszökő homoktölcsér táncol közöttünk a pusztán, vezényszót hallok, vállhoz emelem a karabélyt/rettenetes félelmemben összeszorítom a szememet, és…
Volt egy barátom. Nem is tudom valóban barát volt-e, egy időben közel kerültünk egymáshoz. Rengeteget beszélgettünk, beleláttunk egymás életébe. Már apáink is jóban voltak negyvenöt évvel előbb a II nagy háború idején. Santa Cruzban halt meg egy hajnalon. Utolsó képem róla, ahogy golyók lyuggatta fejjel ágy és fal közé szorulva alsónadrágban fekszik háton egy hotelszobában. A kilencvenes évek elején meglátogattam Eszéken. Ott volt parancsnok. Ray-Ban napszemüvegben, vörös berret-ben, sokzsebes keki zubbonyban érkezett a harcok szüneteiben is nyitvatartó főtéri bár teraszára. Bárhol lehettünk volna. Kinézetét tekintve ő volt A katona. Így néztek ki a másod-harmadosztályú hollywood
Két-három évvel Dayton után megbeszélt találkozónkra a (na lámcsak) Picasso Point nevű akkor népszerű pubba golyóálló mellényben érkezett A katona egy békés budapesti délutánon. Magasított székekre, ablaknak fordított pulthoz ültünk. Bámultuk az utcát. Sok mindenről szó esett. Egy olasz fegyvergyártó cégnek kereskedett ekkor. A harctér is olyan terep, ahol potenciális üzletfelekre lel az éber kereskedő. Néztük a szemközti ház hámló falát és a nagyapjáról mesélt. Öreg zsidóról, akit alig két trolibuszmegállónyira lőttek a nácik ’44 telén a Duna vizébe. Most képzeld el, csattant fel teátrális harsánysággal, mit é
És ő ott akkor látta magát. Nem úgy, mintha a Miksa császárt kivégző mexikói katonák egyike lenne, de látta magát, éppenúgy, ahogy a saját nagyapja látta ugyanilyen tehetetlen dühvel/kétségbeeséssel/könyörg
Barátom(?) apai nagyszülők nélkül, nyomasztó családi legenda árnyékában nevelkedett. Most a fegyver mondjuk így (lehet mondani?): szerencsésebb oldalán. Aztán végül persze ő is a szerencsétlenebbiken. Jó pár évvel később Santa Cruzban, ahogy már meséltem.
A közhely unalmas. Nekem legalábbis. Valószínűleg nem mindenkinek az, sőt, talán a közhely megnyugtatóan stabil érzéssel jár. A megszokás megerősít. A friss éles gondolattal szembeni tompa unalomig ismert gondolat, a megszokottság elfogadó és bebugyoláló érzésével ajándékoz. Nem baj, hogy láttuk már Manet képét, nem baj, hogy láttuk Picassoét, Goyáét, láttunk száz és száz képet Vietnamból, Nyugat-Afrikából, Irakból, láttuk a téglaporos udvarra lyuggatott kabátban, billenő kucsmával lerogyni a Ceausescu házaspárt, láttunk képeket a Afganisztánból, Boszniából, melyeken színes ruhás emberek fekszenek egymáson halomban, mialatt némán szivárgó vér terjeng szét a már mozdulatlan testek alatt. A vért, mint mindehol és mindenkor, mióta ember az ember, ez alkalommal Ukrajnában is a föld szikkadt morzsalékai nyakalják némán tárgyilagosan, ahogy úgy látszik meg van írva az emberiség unalmas könyvében.
írásaim
irodalom/esszé
Bojár Iván András: BOG A TENYÉREN, avagy a magyar Muszeion pusztulása
Bojár Iván András: HAZÁM, HAZÁM! - FÖLD, FÖLD!
AZ AI-t kérdezte a szerkesztö BIA: HOVÁ KÖLTÖZZÜNK A KLIMAVÁLTOZÁS NEGATIV HATÁSAI ELÖL
irodalom/publicisztika
Bojár Iván András: FÉSZBUKLÁZADÁST A FÉSZBUK ELLEN!
Bojár Iván András: AZ EMBER DOLGA
Bojár Iván András: NYILATKOZAT
Bojár Iván András: VIKTORIA ÉS A GYŐZELEM
irodalom/novella
Bojár Iván András: HÉT ZUHANÁS
Bojár Iván András: AMIKOR JÉZUSKRISZTUS MEGMENTETTE DÉDAPÁMAT
Bojár Iván András: EGY ZONGORA TÜNDÖKLÉSE ÉS BUKÁSA
Bojár Iván András: FÓLIA ALÁ-VALÓ LOVE STORY
Bojár Iván András: TALÁLKOZÁS A HÓBAN
Bojár Iván András: EGY KABÁT MESÉJE
irodalom/kisregény
Bojár Iván András: A SZÉP CIGÁNY
irodalom/regény
Bojár Iván András: XAVIER LACLOIS EKSZTÁZISA 1/IV
Bojár Iván András: XAVIER LACLOIS EKSZTÁZISA 2/IV.
Bojár Iván András: XAVIER LACLOIS EKSZTÁZISA 3/IV
Bojár Iván András: XAVIER LACLOIS EKSZTÁZISA 4/IV
kultúra/művészet
Bojár Iván András: A SZŐ(K)KENŐ SZARVAS
Bojár Iván András: HASADT VILÁG - Hauer Lajos kiállítása elé
Bojár Iván András: PÉCS, ART, SATÖBBI
Bojár Iván András: AZ ÉDENKERT HÍDJA
Bojár Iván András: AMIKOR A RENDKÍVÜLI VÁLIK HÉTKÖZNAPIVÁ - Stépán Viŕag kiállítása
kutúra/építészet
Bojár Iván András: MÚLT ÉS JELEN Sajtos Gábor: Pasaréti Gyülekezeti Ház
Bojár Iván András: ERDŐ ÉS BIRODALOM
kultúra/film
Bojár Iván András: MEGMÉRGEZETT ORSZÁG
kultúra/színház
Bojár Iván András: RÖHEJESEN KOMOLY ELŐADÁS
10millió fa/tárca
Bojár Iván András: TU BISHVAT - A fák új éve
Bojár Iván András: A KIVÉGZÉSEK UNALMÁRÓL
irodalom/napló
Bojár Iván András:
UKRAJNAI UTAKON No.1.
UKRAJNAI UTAKON No.2.
UKRAJNAI UTAKON No.3.
UKRAJNAI UTAKON No.4.
UKRAJNAI UTAKON No.5.
UKRAJNAI UTAKON No.6.
UKRAJNAI UTAKON No.7.
UKRAJNAI UTAKON No.8.
Bojár Iván András: APANAP
Bojár iván András: BUDAI TÖRTÉNET ÖTVENHATRÓ
Bojár Iván András: A KIVÉGZÉSEK UNALMÁRÓL
Bojár Iván András: NYÁR, VULKÁN, EMBEREK
beszélgetések/podcastok
Fábián Luca és Fehér Virág: KÁLI HOLTAK ÉS ELEVENEK
Bojár Iván András: BUDAPEST TELI VAN FALUVAL
Bojár Iván András: SZEGŐ JÁNOS - HÁNYFÉLEKÉPP OLVASHATÓ EGY VÁROS?
Bojár Iván András: TORMA TAMÁS - A VÁLTOZÁS NEM JÓ VAGY ROSSZ, HANEM VAN
irodalom/karcolat
Bojár Iván András: FELFOGHATATLAN!
Bojár Iván András: BOLOND MARI