Olvasási idő 16 perc

a vércsszirt alatt

– REICHNITZER TÖPRENGÉSEI –

BOJÁR IVÁN ANDRÁS | NOVELLA

Volt egy nagy fotele. Lábtámasszal. És könyvei, körben a szobában. Szinte beterítették mind a négy falat. Rechintzer Aladár legkevesebb fél évszázad késésben volt. A könyv ekkoriban már nem a műveltség, a tudás zálogát jelentette, csupán egy sajátos adathordozóét. Márpedig a könyv elavult, több technológiai generáción túli, divatjamúlt adathordozó lett. Senki nem olvasott könyvet. Az írásos kommunikáció telefonon és laptopon keresztül zajlott. Belátható, elviselhető terjedelmű szövegekre szorítkoztak a népek. Olyan vaskos, sokszáz, netán ezer oldalra rugó könyveket, amilyeneket évtizedekkel korábban Rechnitzer szülei vettek a kezükbe, ebben az időben csak ritka elszánt kalandorok. Amilyenek a Mount Everest megmászói lehettek. Csakhogy Rechnitzernek volt egy álma. Valójában több álma is volt, de az egyikben azt vizionálta, hogy egyszer bölcs öregember lesz, aki a könyvein keresztül naphosszat csak az emberiség múltjának legnagyobb gondolkodóival diskurál. Platonnal, Buddhával, Marcus Aureliusszal, Szent Ágostonnal, Goethével. De Rechnitzer, bárhogy is szaladtak az évek, csak nem akart olyan öreggé válni, akinek a jelen és az évezredekre visszanyúló múltbéli világra pillantása bölcsességgel van tele. Aki hiba nélkül tud különbséget tenni fontos és nem fontos között. Aki képes megtartani a szükséges távolságot önmaga és a világ között és nyugalmat, türelmet gyakorolni az emberek viselkedésének megfigyelése közben. 

Rechnitzer Aladár kívül ősz, belül azonban ifjú maradt. Kiforratlan, sokszor elhamarkodott és fel nem dolgozott kényszereitől vezetett lélek. Nem ő uralkodott a sorsán, hanem a sors sodorta Rechnitzert a maga szeszélye szerint. Talán túl tetszetős így, szimpla paradoxon formájában leírni Rechnitzer és élete áradásának viszonyát. Talán egy csöppet igazságtalan is. Hisz életét, ahogy egy viharos tengeren hánykódó kormánylapátját vesztett tehetetlen hajót, mégsem csak a vakvéletlen csapkodta ide – oda. Ő maga is bőséggel alakított az életén, ám a mód, ahogyan tette, tele volt átgondolatlan kuszasággal. Tele volt vággyal, sóvárgással, olykor maga sem tudta honnan jövő álomképek terelgetésével. Aztán ezekből mégiscsak összeállt valami. Sőt. Rechnitzer Aladár, ebben a magas életkorában már bőséges tapasztalattal rendelkezett arról, hogy ezek az összeállások miként keletkeznek, s aztán hogyan tud ő maga, felismerve az egymás mellé kérezkedő életmotívumokat, azok további egybeterelésével alkotóvá válni önnön életében. Semmi nem volt idegenebb tőle, mint makacsul kötődni a mindennapok jóérzéseit béklyózó elvekhez. Az évek, évtizedek efféle puha, kellemességgel átjárt dialektikát növesztettek Rechnitzer Aladár és az életét alkotó környezet dolgai közé. Mondjuk ki, jól élt. Keveset bántották. Elfogadták. Szeszélyeit, hajlamát a lustálkodásra, a környezete kevés szóval illette. Nem igen kellett foglalkoznia mással, mint önmagával és azzal a hellyel, amit ő maga kiszorított a világ mindenségéből.

Tágas házban élt Rechnitzer. És tágas kertben, Késődélutánokon a házát övező gyümölcsös lombjaira a föléjük magasodó Vércseszirt vetett árnyékot. Bordás vulkáni kőmeredély, amely egy majd’ 270 évvel korábbi földcsuszamlásnak köszönhette diadalmas kimagasodását. A tágas kertben téblábolt, bolyongott Rechnitzer, gondolataiban hol a múlt megédesedett emlékeit ízlelgette újra és újra, hol soha el nem fogyó terveinek jövőjét latolgatta. Csak a jelenben nem tudott megállni soha, kinyújtózni, lehunyt szemmel élvezni a sehonnan sehová nem tartó semmi állapotát. Életének minden percét lendület mozgatta. S ha nem mozgatta, hát ő maga gondoskodott valamilyen újabb megmozdulásról. Nyughatatlanul szervezett. Minden ilyen akciójába valami távolra vetett reménykedés munkált, hogy majd az akciók következtében később talán az eddigieknél is jobbá, teljesebbé válik a létezés. Köznapi módon talán halálfélelemnek neveznénk, ami ezekben az igyekezetekben munkált. Rettegés az élet kiürülésétől, egy olyan riasztó állapottól, amelyben minden ugyanúgy működik, mint azelőtt, csupán ő, Rechnitzer nincsen már benne. Sehol pontosabban. A hely, amit a világmindenségben egy röpke ideig kitöltött, újra űrré válik. Ismét szabad lesz. Ez volt a Rechnitzer Aladár életét dinamizáló félelem alapja. Valamiféle vákuum érzet, mellyel szemben szakadatlan néma harcban állt.

Tudott Rechnitzer önnön jelentéktelenségéről. Alapvető módon tisztában volt azzal, hogy nemcsak ő, de jószerivel mindenki jelentéktelen, pillanatnyi és múlandó. Mégsem hagyta ezt az érzést eluralkodni mindennapjain, ám ehhez zajt kellett csapnia, hadonászni kényszerült, újra és újra felverni a nyugalmat, nehogy élete pangóvá váljék, bedohosodjon, fényes élein lassú penészvirág takaró tenyésszen. Különféle nemes cselekedetekkel igyekezett hát a lehúzó érzések fölé kerekedni. Csupa olyannal, melyeknek abban a tágas térben, melyben amúgy Rechnitzer Aladár a saját létezését vizsgálta, semmi értelme nem volt, ám a környezete számára örömmel szolgált, magamagáról pedig erősítette bennük a megnyerő érzéseket.
Mégis elő-előfordult, hogy Rechnitzer mégoly szándékoltan hajtott életingája megtorpant. Megült. Nem suhant tovább. Bánatos pára ülte meg ilyenkor a völgyet, melyet ablakán kinézve nehéz szívvel figyelt. Kékesszürke sűrű levegő kapaszkodott a fákba és nem tágított, állt dermedten. Nem csak ő, bárki úgy érezte volna, hogy innen már nincs tovább. A Föld sem forog többé, nem lesz soha már semmi, ami ezt a lassan kiterülő állandóságot képes lesz újra az ismeretlen holnap felé megmozdítani.
Rechnitzer Aladár várt valamire. Míg hosszú és nyugodt éjszakáin álmodott, de nappali ténykedése közben is ez a várakozás itatta át a lelkét. Arra várt, hogy fiatal lesz. Hogy fiatal legyen megint. Tudta ő, hisz nem volt oktondi, hogy hiábavaló ez a várakozás, de ez az alapvető késztetés is egy, talán a legfontosabb volt valamennyi kusza érzése között. Azt is sejtette, hogy azon a napon, amikor többé már nem vár soha vissza nem térő ifjúságára, neki végképp befellegzett. Akkor azon a napon nemcsak eszével, de sejtjeivel is elfogadja az elfogadhatatlant. Mert beletörődni a végességbe magának az emberi létezésnek az ellenébe megy. Annak alapvetően amúgy is semmi értelme nincs – így okoskodott. Amikor két lábát szétvetve nyári éjszakákon tekintetét fölemelte a fekete égre, szemernyi kétsége sem volt, hogy értelmet keresni az ember, vagy a közelben álló diófa, a kaspóban ágaskodó virág, a bokáját majd kifordító kődarab, a távolban vibráló csillagok létezésében, teljesen hiábavaló. Azok valóságának pusztán ténye van, de létoka, irányultsága, küldetése, semmiképp. Ám még ennek az oktalan létezésnek is volt valamiféle hajtóereje, ami a puszta fennmaradás majd önmagából vétetett ismétlés művében teljesedett ki, s amíg ez a mozgósító erő működik, – Rechnitzer ezt így vélte sejteni, – addig természetes, hogy fiatalságára várakozik, hisz elaggására és elmúlására mégsem várakozhatott. Általában is elmondható, hogy Rechnitzer egész életét efféle halovány kontúrral keretezett gondolatok és érzések gomolygása jellemezte. Szeretett volna egész életében pontos lenni, kategorikus, kemény. Végtelenül imponált neki mindenki, akiket ezekkel a tulajdonságokkal felvértezve látott, majd önigazoló felismeréssel fogadta, amikor egy-egy ilyen idolról kiderült, hogy a látott kép mögött éppoly zavaros, bizonytalan, ellentmondásokkal teli személyiség kucorog, amilyennek önmagát tartotta. Leginkább azonban a mindennapok megragadhatatlansága kötötte le a figyelmét. Az, hogy meglátása szerint a saját kimondott szavai, meggyőződéssé szigorodó gondolatai is inkább puhák és imbolygók voltak, semmint megrendíthetetlenül bizonyosak. Ez tény! – mondta időnként, s befelé máris mosolygott önmagában. Mi az, hogy tény? – kérdezett rá némi öngúnnyal, – hisz tények nincsenek! Semmi nem bizonyos, még az sem, hogy bármely dolog önmaga és nem valami más.

 

írásaim

irodalom/esszé

Bojár Iván András: BOG A TENYÉREN, avagy a magyar Muszeion pusztulása

Bojár Iván András: HAZÁM, HAZÁM! - FÖLD, FÖLD!

AZ AI-t kérdezte a szerkesztö BIA: HOVÁ KÖLTÖZZÜNK A KLIMAVÁLTOZÁS NEGATIV HATÁSAI ELÖL

Bojár Iván András: A KIVÉGZÉSEK UNALMÁRÓL

irodalom/publicisztika

Bojár Iván András: FÉSZBUKLÁZADÁST A FÉSZBUK ELLEN!

Bojár Iván András: AZ EMBER DOLGA

Bojár Iván András: NYILATKOZAT

Bojár Iván András: VIKTORIA ÉS A GYŐZELEM

Bojár Iván András: BEINDULT A VULKÁN KERT

irodalom/novella

Bojár Iván András: FURCSA ÉV

Bojár Iván András: HÉT ZUHANÁS

Bojár Iván András: AMIKOR JÉZUSKRISZTUS MEGMENTETTE DÉDAPÁMAT

Bojár Iván András: A KÉTELY

Bojár Iván András: EGY ZONGORA TÜNDÖKLÉSE ÉS BUKÁSA

Bojár Iván András: FÓLIA ALÁ-VALÓ LOVE STORY

Bojár Iván András: TALÁLKOZÁS A HÓBAN

Bojár Iván András: EGY KABÁT MESÉJE

Bojár Iván András: A VÉRCSESZIRT ALATT

irodalom/kisregény

Bojár Iván András: A SZÉP CIGÁNY

irodalom/regény

Bojár Iván András: XAVIER LACLOIS EKSZTÁZISA 1/IV

Bojár Iván András: XAVIER LACLOIS EKSZTÁZISA 2/IV.

Bojár Iván András: XAVIER LACLOIS EKSZTÁZISA 3/IV

Bojár Iván András: XAVIER LACLOIS EKSZTÁZISA 4/IV

irodalom/riport

Bojár Iván András: DÉLUTÁN A SZÁZÉVES TAMÁS BÁCSINÁL

kultúra/művészet

Bojár Iván András: A SZŐ(K)KENŐ SZARVAS

Bojár Iván András: HASADT VILÁG - Hauer Lajos kiállítása elé

Bojár Iván András: PÉCS, ART, SATÖBBI

Bojár Iván András: AZ ÉDENKERT HÍDJA

Bojár Iván András: AMIKOR A RENDKÍVÜLI VÁLIK HÉTKÖZNAPIVÁ - Stépán Viŕag kiállítása

kutúra/építészet

Bojár Iván András: MÚLT ÉS JELEN Sajtos Gábor: Pasaréti Gyülekezeti Ház

Bojár Iván András: ERDŐ ÉS BIRODALOM

kultúra/film

Bojár Iván András: MEGMÉRGEZETT ORSZÁG

Bojár Iván András: A VÉGE

Bojár Iván András: KAMASZOK - ADOLESCENCE (Netflix) 

kultúra/színház

Bojár Iván András: RÖHEJESEN KOMOLY ELŐADÁS

10millió fa/tárca

Bojár Iván András: TU BISHVAT - A fák új éve

Nichs Andrea: Bojár Iván András - „VAGY ZÖLD TÁRSADALMUNK LESZ, VAGY SEMMILYEN”

irodalom/napló

Bojár Iván András:
UKRAJNAI UTAKON No.1.

UKRAJNAI UTAKON No.2.
UKRAJNAI UTAKON No.3.
UKRAJNAI UTAKON No.4.
UKRAJNAI UTAKON No.5.
UKRAJNAI UTAKON No.6.
UKRAJNAI UTAKON No.7.
UKRAJNAI UTAKON No.8.
Bojár Iván András: APANAP
Bojár iván András: BUDAI TÖRTÉNET ÖTVENHATRÓL

Bojár Iván András: A KIVÉGZÉSEK UNALMÁRÓL

Bojár Iván András: NYÁR, VULKÁN, EMBEREK

Bojár Iván András: LUXUS

Bojár Iván András: REKVIEM EGY BUDAI LÁNYÉRT

Bojár Iván András: KÉTSZER TALÁLKOZTAM BALÁZS JÁNOSSAL

beszélgetések/podcastok

Fábián Luca és Fehér Virág: KÁLI HOLTAK ÉS ELEVENEK

Bojár Iván András: BUDAPEST TELI VAN FALUVAL

Bojár Iván András: SZEGŐ JÁNOS - HÁNYFÉLEKÉPP OLVASHATÓ EGY VÁROS?

Bojár Iván András: TORMA TAMÁS - A VÁLTOZÁS NEM JÓ VAGY ROSSZ, HANEM VAN

space
space
space
space
space
space
SPACE
SPACE
space

irodalom/karcolat

Bojár Iván András: FELFOGHATATLAN!

Bojár Iván András: BOLOND MARI

irodalom/portré

Bojár Iván András: TAMÁS BÁCSI

Bajár Iván András: A HALK NAGYEMBER - DR. GYUGYI LÁSZLÓ

Tóth Katalin - Bojár Iván András: SCHEINBAUM

galéria

Bojár Iván András: A SZABADSÁG ERŐSZAKA

Bojár Iván András: A SZABADSÁG FÉNYŰZÉSE

Bojár Iván András: REBBENÉS - Nagy Márta kiállítása

Bojár Iván András: VÉGTELEN ÉG ALATT - Anna Peter Breton kiállítása

szerk

Bojár Iván András: EGY VULKÁN MA

Bojár Iván András: AZ UTOLSÓ SLUKK

Bojár Iván András: NEMZETI LOMBKORONASÉTÁNY

Bojár Iván András: HARMADIK FELVONÁS

Bojár Iván András: IKONIKUS KÉP

Bojár Iván András: VÉGE (?)

Bojár Iván András: ILLIBRI JÓREGGELT

Bojár Iván András: SŰLLYEDÜNK

Bojár Iván András: OKTÓBER  7.

Bojár Iván András: KEDVES MAGYARORSZÁGOT!!!

Bojár Iván András: DEMOKRÁCIAVÁKUM

Bojár Iván András: EGY ÉV TGM NÉLKÜL

Bojár Iván András: LATOLGATÁS, AMÍG MAGYAR PÉTER ÉL

Bojár Iván András: EGYÉVES A VULKÁN

Bojár Iván András: SZEVASZ ÖREG - BÍRÓ ANDRÁS emlékére

Bojár Iván András: NEM TERVEZTEM GYÁSZOLNI

Bojár Iván Adrás: ÁLDOZATI JELENTÉS A KULTÚRHARC CSATATERÉRŐL

Bojár Iván András: ORBÁN AZ ERDŐGYILKOS

Bojár Iván András :FERENC ZÖLD ÖRÖKSÉGE

Bojár Iván András: LESZ-E MAGYAR PÉTERBŐL MAGYAR NAVALNÍJ?