Olvasási idő 16 perc

a szabadság fényűzése

MÜLLER RITA KÉPEI

BOJÁR IVÁN ANDRÁS | GALÉRIA

„Számomra mindig is a fák voltak a leghatásosabb prédikátorok. Tisztelem őket, ha nemzetségben, családban élnek az erdőkben, ligetekben. De még jobban tisztelem őket, ha egymagukban állnak. Ezek a fák olyanok, akár a magányos emberek. Nem remetékhez hasonlítanám őket, akik valamilyen gyöngéjük miatt kivonultak a közösségből, hanem az olyan nagy magányosokhoz, mint Beethoven vagy Nietzsche. Az ő koronájukban a világ susog, gyökereik a végtelenségben nyugszanak, ámde ők, és egyedül ők, nem vesztik el magukat benne, hanem életük minden erejével csak egyet akarnak: betölteni a saját, önmagukban lakozó törvényüket, kiépíteni saját alakjukat, önmagukat ábrázolni. Semmi sem szentebb, semmi sem példázatosabb egy szép, erős fánál.”

Ezeket a sorokat, ezt a gondolatmenetet Herman Hesse fogalmazta meg Fák című esszéjében, s bármilyen régóta vagy intenzíven foglalkozom a fákkal, erdőkkel (hisz a művészettörténet és szépírás mellett ez a hivatásom), ennél szebben és nemesebben nem tudnám ma sem megfogalmazni a fák lényegét.

Miután a napokban hosszasan elbeszélgettünk Ritával a munkáiról, természetesen kitértünk technikai kérdésekre. Például, hogy miben különbözik a vászonra vagy fára olajjal és miben a selyemre festés. Mindez azon túl, hogy munkáinak gyakorlati, tárgyi vonatkozásairól pár hasznos információt megtudtam, eltörpül ahhoz képest, amire kíváncsi vagyok, amikor egy alkotó személyiséget szeretnék megérteni. Hisz műalkotásokat létrehozni egyszerre tárgyilagos és szimbolikus cselekvés. Tárgyilagos, amikor olyan tárgyak keletkeznek, amelyek tudnak olyan deszakralizáló tényezők, mint a műpiac létezéséről, s ezért munkáik akarva-akaratlan ezt a tudást magukban hordozzák, és megint más, amikor a szimbolikus cselekvés a létezés irracionális tartományára siklik. Amikor egy mű létrehozása rituális cselekedet. Amikor maga a cselekvés az értelem és nincs semmi, ami azon túl mutatna. Rita munkái egyértelműen ilyenek: azért alkot, mert ez létezésének módja. Mert enélkül ő nem lenne önmaga. Mert élete minden erejével – ahogy Herman Hesse mondja a fákról, – csak egyet akar: betölteni a saját, önmagában lakozó törvényét.” Mert ezekkel az alkotásokkal, túl a képek szépségén, azt is üzeni a létezés materiális térfelén élőknek, hogy van szabadság, mert irracionális módon létezni, közben alkotni, az alkotáson keresztül más szellemekkel kapcsolatot felvenni, egyszerre szabadság és fényűzés. A szabadság fényűzése.
Szóval, amikor kerestem a kulcsot Ritához, a személyiségén keresztül a műveihez, vagy épp fordítva, műalkotásain keresztül szeretném megérteni belső mozgató erőit, amelyek őt az életbe napról napra, képről képre hajtják, akkor megint csak egy társszellem, egy számára fontos gondolkodó leírása adott támpontot. Hamvas Béla mondja a Fák című esszéjében, melyben egyébként a fákat, mint szüntelen elragadtatásban létezőket írja le:
„A fa állandó áradó növekedése, mélységekből való ömlése, zavartalan, mert a táplálékkal egybenőtt. Ételével szakadatlan érintkezésben van. Növése szünet nélküli. A táplálék a föld. A fa a földet szívja, mindig mélyebbre és mélyebbre nyúl vele. De a fa nem parazita. Nem öli a földet, hanem alkalmat ad neki arra, hogy magát elajándékozza. A kötés kölcsönös, a gyökér belefúródik a földbe, hogy kaphasson, a föld ma¬gába húzza a gyökeret, hogy adhasson. Az, hogy valami van, még nem jelent semmit, minden, ami van, csak az adásban, az elajándékozásban nyer jelentőséget. Ez minden viszony alapja, s ebben a viszonyban az, aki ad, mélyebbről van kötve, mint az, aki kap, mert nem a szükséglet köti, hanem a bőség. Az igazi kényszer sohasem a hiányok betöltése, hanem a fölösleg elajándékozása. Aki ad, az elfogadóra jobban rá van szorulva, mint aki elfogad, az adakozóra. Hálája is mélyebb, büszkesége is, diadala is. Ebben van az adás előkelősége, az adás csendes előkelő¬sége, ami a földé.”
Szerintem itt van Rita lényege. Innen, ebből a szelíd és előkelő odaadásból fakadnak tükörsima felületei, innen a textil arisztokratája, a selyem használata. Az, hogy ő textiltervezőként indult, pusztán életrajzi adat. Ide érkezett, mert útja ide tartott. Az átszellemültség, amivel képeiről, azok belső anyagi és szellemi viszonyairól beszél éppolyan, és ugyanannyira lényegi, ahogy a fél lakását apró cserepekben beterítő ginko biloba magoncokról beszél. Ezek nem különböző tevékenységei, hisz, hogy egy botanikai hasonlatot hozzak, egy tőről fakadnak. Nincs egyik a másik nélkül. Ha nincs a selyem, ez az érzékinek ismert, itt azonban sokkal komolyabb tulajdonságát képviselő anyag, nincs a ginko biloba sem. Ha nincs Ginko, nincs a keszthelyi kastély kétszázéves, ősszel a környezetét arany levéltakaróval belepő hatalmas fája, Ritának sem lennének képei és nem azért, mert direkt módon másolja azt, csupán mert egy fa, az a fa, akár egy életre elegendő inspirációt adhat.
Muszáj beszélnem Rita munkásságának másik vonulatáról, mert nemcsak a fák fontossága köt bennünket össze, de az egyetlen helyszín is, amit kis számú tájképein felidéz. És ez a Szentgyörgyhegy, ahová idestova 32 éve kötődöm. Ahol a házam áll, ahol a kertemben lányom születésekor diót, apám centenáriumára 100 gyümölcsfát tettem a földbe, s ahol egyszer talán ginko is terebélyesedik majd.
A Szentgyörgyhegy titkát ugyanennyi ideje fürkészem. Miért más, miért magasztosabb, csendesebb, mint szomszédos társa, a Badacsony? Szintén Hamvas, a Bor Filozófiájának legvégén e két hegy borának összevetésére fut ki. Azokat elemezve mondja: „A BADACSONYI olyan, mint a világhírű művész, a SZENTGYÖRGYHEGYI olyan, mint az a művész, aki világéletében szobájából alig mozdult ki, és mégis nagyobb művet teremtett, mint akit ünnepeltek. Mind a kettőben megvan a nagyság, de az egyiket olimpiai, a másikat kínai, tao nagyságnak nevezném.” Eddig Hamvas, s megerősíteném, amit ő a kétféle borról mond, az a két hegy habitusára is igaz. Amikor kérdeztem Ritát miért a Szetgyörgyhegyet festi, s miért nem a közelben álló Badacsonyt, nem tudott magyarázatot adni. Közelebb van, mondta sietve, mármint Vonyarcvashegyhez, ahol évtizedek óta a nyarait tölti, de hát, nincs is közelebb. A 71-es úton, ha Nyugatról közelít egy bekötőútra kell térnie, hogy a hegyemhez érjen. Ugyanilyen távon már a Badacsonyt is elérné. Szóval nem ez a magyarázat szerintem, hanem amit Hamvas mond: „művész, aki világéletében szobájából alig mozdult ki, és mégis nagyobb művet teremtett, mint akit ünnepeltek”. Neki erre a minőségre van szüksége, ezzel azonosul. Ez az a taoi mélység, amely ott húzódik láthatatlan layeren Rita képeinek felszíne mögött.
Rita művészete megkérdőjelezhetetlenül hordozza a számomra legfontosabb értéket, ami alkotót jellemezhet: hiteles! És önazonos, mentes minden trükktől, rafinériától, kezei alól azért jönnek ki a munkák, mert neki belső elhivatása van arra, hogy ezek megszülessenek. Ahogy a keszthelyi ginko fa sem azért borítja arany leveleivel be a park gyepét, mert szépet akar, hanem mert ez a dolga. Rita, ahogy mi is, homo sapiens, egy magasan fejlett, a természet törvényszerűségeitől elrugaszkodott civilizáció gyermeke, csakhogy legtöbbünkkel ellentétben ő megtalálta a titok nyitját és így, magoncok nevelésével, fák festésével képes kapcsolódni ahhoz, amihez sokan nem tudunk, noha mindannyiunk otthona: az univerzumhoz! Ő tudja ezt és általa irányított sebességgel vagy épp lassúsággal szárad a festék a fán, a vásznon, a kifeszített selymen, uralja az áramlást, a száradást, a színek határok nélküli egymásba olvadását éppen úgy, ahogy a fák kérge alatt némán áramlik a nedv a föld mélyéből az ég felé. Rita, ha megy tovább maga kijelölte útján, egy napon akár maga is fává változhat.
SPACE
(Elhangzott 2024 november 25-én a Villa 11-ben, Müller Rita kiállításának megnyitása alkalmával, Budapesten, a Torockó utcában)

írásaim

irodalom/esszé

Bojár Iván András: BOG A TENYÉREN, avagy a magyar Muszeion pusztulása

Bojár Iván András: HAZÁM, HAZÁM! - FÖLD, FÖLD!

AZ AI-t kérdezte a szerkesztö BIA: HOVÁ KÖLTÖZZÜNK A KLIMAVÁLTOZÁS NEGATIV HATÁSAI ELÖL

irodalom/publicisztika

Bojár Iván András: FÉSZBUKLÁZADÁST A FÉSZBUK ELLEN!

Bojár Iván András: AZ EMBER DOLGA

Bojár Iván András: NYILATKOZAT

Bojár Iván András: VIKTORIA ÉS A GYŐZELEM

irodalom/novella

Bojár Iván András: FURCSA ÉV

Bojár Iván András: HÉT ZUHANÁS

Bojár Iván András: AMIKOR JÉZUSKRISZTUS MEGMENTETTE DÉDAPÁMAT

Bojár Iván András: A KÉTELY

Bojár Iván András: EGY ZONGORA TÜNDÖKLÉSE ÉS BUKÁSA

Bojár Iván András: FÓLIA ALÁ-VALÓ LOVE STORY

Bojár Iván András: TALÁLKOZÁS A HÓBAN

Bojár Iván András: EGY KABÁT MESÉJE

irodalom/kisregény

Bojár Iván András: A SZÉP CIGÁNY

irodalom/regény

Bojár Iván András: XAVIER LACLOIS EKSZTÁZISA 1/IV

Bojár Iván András: XAVIER LACLOIS EKSZTÁZISA 2/IV.

Bojár Iván András: XAVIER LACLOIS EKSZTÁZISA 3/IV

Bojár Iván András: XAVIER LACLOIS EKSZTÁZISA 4/IV

kultúra/művészet

Bojár Iván András: A SZŐ(K)KENŐ SZARVAS

Bojár Iván András: HASADT VILÁG - Hauer Lajos kiállítása elé

Bojár Iván András: PÉCS, ART, SATÖBBI

Bojár Iván András: AZ ÉDENKERT HÍDJA

Bojár Iván András: AMIKOR A RENDKÍVÜLI VÁLIK HÉTKÖZNAPIVÁ - Stépán Viŕag kiállítása

kutúra/építészet

Bojár Iván András: MÚLT ÉS JELEN Sajtos Gábor: Pasaréti Gyülekezeti Ház

Bojár Iván András: ERDŐ ÉS BIRODALOM

kultúra/film

Bojár Iván András: MEGMÉRGEZETT ORSZÁG

kultúra/színház

Bojár Iván András: RÖHEJESEN KOMOLY ELŐADÁS

10millió fa/tárca

Bojár Iván András: TU BISHVAT - A fák új éve

Bojár Iván András: A KIVÉGZÉSEK UNALMÁRÓL

irodalom/napló

Bojár Iván András:
UKRAJNAI UTAKON No.1.

UKRAJNAI UTAKON No.2.
UKRAJNAI UTAKON No.3.
UKRAJNAI UTAKON No.4.
UKRAJNAI UTAKON No.5.
UKRAJNAI UTAKON No.6.
UKRAJNAI UTAKON No.7.
UKRAJNAI UTAKON No.8.
Bojár Iván András: APANAP
Bojár iván András: BUDAI TÖRTÉNET ÖTVENHATRÓ

Bojár Iván András: A KIVÉGZÉSEK UNALMÁRÓL

Bojár Iván András: NYÁR, VULKÁN, EMBEREK

Bojár Iván András: LUXUS

beszélgetések/podcastok

Fábián Luca és Fehér Virág: KÁLI HOLTAK ÉS ELEVENEK

Bojár Iván András: BUDAPEST TELI VAN FALUVAL

Bojár Iván András: SZEGŐ JÁNOS - HÁNYFÉLEKÉPP OLVASHATÓ EGY VÁROS?

Bojár Iván András: TORMA TAMÁS - A VÁLTOZÁS NEM JÓ VAGY ROSSZ, HANEM VAN

space
space
space
space
space
space
SPACE
SPACE
space

irodalom/karcolat

Bojár Iván András: FELFOGHATATLAN!

Bojár Iván András: BOLOND MARI

irodalom/portré

Bojár Iván András: TAMÁS BÁCSI

Bajár Iván András: A HALK NAGYEMBER - DR. GYUGYI LÁSZLÓ

galéria

Bojár Iván András: A SZABADSÁG ERŐSZAKA

Bojár Iván András: A SZABADSÁG FÉNYŰZÉSE

szerk

Bojár Iván András: EGY VULKÁN MA

Bojár Iván András: AZ UTOLSÓ SLUKK

Bojár Iván András: NEMZETI LOMBKORONASÉTÁNY

Bojár Iván András: HARMADIK FELVONÁS

Bojár Iván András: IKONIKUS KÉP

Bojár Iván András: VÉGE (?)

Bojár Iván András: ILLIBRI JÓREGGELT

Bojár Iván András: SŰLLYEDÜNK

Bojár Iván András: OKTÓBER  7.

Bojár Iván András: KEDVES MAGYARORSZÁGOT!!!

Bojár Iván András: DEMOKRÁCIAVÁKUM

Bojár Iván András: EGY ÉV TGM NÉLKÜL

Bojár Iván András: LATOLGATÁS, AMÍG MAGYAR PÉTER ÉL

Bojár Iván András: EGYÉVES A VULKÁN

Bojár Iván András: SZEVASZ ÖREG - BÍRÓ ANDRÁS emlékére

Bojár Iván András: NEM TERVEZTEM GYÁSZOLNI

Bojár Iván Adrás: ÁLDOZATI JELENTÉS A KULTÚRHARC CSATATERÉRŐL