Olvasási idő 13 perc

a szabadság erőszaka

ADA VILHAN KIÁLLÍTÁSA

BOJÁR IVÁN ANDRÁS | GALÉRIA

Ada képein nincs história. Állapot van. Állapot, ahogy az univerzum áll szakadatlan belső örvénylésben. Anyagok ütköznek benne, légkönnyű anyagok robbannak, változnak át tűzzé, hamuvá, kővé. Áll és él. Kiárad, visszavonul. Ada Vilhan élete, e helyen figyelem alá vont alkotói élete is, ez a konstans változás. Robbanásainak, metamorfózisainak nyomai a falakon sorakozó képek. Aki szabályos kategóriák igényével érkezik ide, talán fogódzót keres: festészeti, netán fotókiállításra érkeztem?

Kiállításra. Műfaji megkötés, korlát nélkül. Ada személyiségalakulásának léleknaplójába, melynek állomásai a falakon sorakoznak, felelnek egymásnak. Egy út állomásai az identitáshiánytól az önfelfedezésen át a szerelmes életbe érkezésig.

Minden alkotó léte más. Kinek-kinek a via dolorosáján mindig másfélék a stációk. Ada messziről indult és nagy utat járt be, mire megérkezett ide mai énjébe, életébe, életfeladatába, s annak hiteles formájába, művészeti formakészletébe.

A napokban Matisse valamilyen évfordulója kapcsán olvastam pár soros méltatást a mesterről. Nem emlékszem már ki írta, de rendkívül ráébresztő tömör mondat volt, ami arra mutatott rá, hogy járnak köztünk emberek, akik el sem kerülhetik, annyira saját életpályájuk a képteremtés. Nem létezik, nem is létezhet más tevékenység számukra, mint ez a különös, nehezen magyarázható furcsa gyakorlat, amikor valaki addig mások számára megragadhatóan nem létező, legfeljebb bensőjükben forrongó képeket a felszínre hoz. Engem ez a misztérium, ez a feltárulás minden esetben bámulatba ejt. Ugyanezt érzem Ada képei kapcsán is. Minden egyes munkája megmutatkozás, demonstráció, mégis több titkot vet fel, több feladványt ad, mint amennyit a képek megfigyelésével megoldani vagyok képes. Lemaradásom nem csökken, sőt, s ezért az enigma iránti kíváncsiságom fokozódik. Elmerülök magnetikusan bevonzó lávatengereiben, együtt sodródom roppant erejű energiáival, fogalmilag megragadhatatlanul, csak a szimfonikus zeneművek érzelmi áradásaihoz, ütközéseihez, kitöréseihez és elcsendesüléseihez hasonlóan élem át, élem vele újra azt a folyamatot, aminek során Ada önmagává vált.
Műfajai állomások ezen az úton. Volt, hogy a fotó vitte közelebb önmaga megértéséhez, a Lillith-Woman és Éva triptichon, s lett, amikor festett kép. Egészen apró kép akár, melybe, mintha kráterbe pillantanék, esszenciálisan jelenik meg az önkeresés forrongása, és van, amikor – ahogy mondtam, – szimfóniákhoz mérhető, hatalmas, integráló kompozíció. Ekkora felületet megdolgozni, ezt azért érdemes rögzítenünk, nem fizikailag, hanem mentálisan kíván valami emberen túli belső léptéket. Lélektágasságot, ami képes kezelni a merész arányokat.
Zörögve csörtet, zúg köröttünk az élet. Ingerek sokasága záporozik ránk, ebben a zajban alig marad energiánk figyelni, fókuszálni, a temérdek gomolygó motívumból kivenni egyet, amit alaposan megfigyelhetünk. Aztán itt van Ada, ez a fiatal nő, akit, ha kellő időt és nyílt tudatot fordítunk felé, láthatjuk, nem novellákban, rövidfilmek, repszámok vagy színdarabok előadásával nyitja fel és mutatja meg magát, a sorsát, voltaképpen a győzelmét önmaga felett, mutatja meg az általa végigjárt utat, és mindezzel, látván őt, hozzásegít bennünket is ahhoz, hogy ha magunknak szegezett kérdések égnek bennünk, legalább mintáink legyenek a válaszadáshoz. Ő anyagokat visz a vászonra, nekilendül, visszahőköl, megengedően hagyja, hogy a festék zsugorodjon, törjön, follyon. Ő mindazt, amit magán, az életén, a világban elfoglalt helyének kijelölésén végez, azt a képein keresztül teszi meg. S e képek megdermednek, rögzülnek, megszületésük pillanatától kezdve pedig üzennek.
Lám, mondom a képeket nézve magamnak, így keletkezik az ember! Mintha újra és újra felsírna, akár az anyja öléből világrajövő csecsemő. A sírás lehet fájdalmas, és lehet kéjes. Határállapot. A köznapi partjatól elszabadult üres tér. Szabadság. Felemelő, légies és ragyogó, vagy épp szorongással béklyózó. Aki nem kész rá, aki nem verekedte ki magának, annak ez a szabadság akár ijesztő is lehet. A szabadság erőszaka mondja Ada kiállításának címe. Zavarbaejtő. A szabadsághoz csupa kiáradás képzete társul, nem erőszaké, de ahogy a megkínzott képek sora mutatja, a szabadságig eljutni akár erőszaktevés, anyaggal és belső anyaggal való megküzdés útján is lehet. A minap Ada azt mondta nekem, mostanság hosszas, japán kolostort is megjárt önkereső, önértelmező munka után kezdi azt érezni, hogy képes megfelelni a szerepeknek, elmondhatja, hogy 50%-ban már, kiváló érték – mondja ő szintén, – ismeri magát. Ismeri a hibáit, törékeny mivoltának soha már el nem múló, annál szebb repedéseit. Ismeri a valaha széttört részletek soha többé össze nem illeszthető elemei közti hézagokat, réseket. Önmaga hiányait, tökéletlenségeit. Máshol Ada a reneszánsz humanistát, Marsilio Ficino-t idézi: „A szerelmes a másik révén önmaga birtokába jut” mondja a neoplatonista bölcs. Egyfajta megszentelt, emelkedett tökéletességbe. Ficinonál a szeretet, az Istenhez való visszatérési hajlam egyik kifejeződése, amely a szépség látomásán keresztül felemeli az embert, szárnyakat ad a léleknek, hogy az visszatérhessen égi hazájába.
Nem lehet nem fölfedezni ezeket az éteri szférákat Ada absztrakt képein. Akár ha fotóin kósza fények tűnnek elő, de akkor is, amikor öntörvényű festékanyagai nyitnak fel rejtett síkokat, rétegeket, s képezik le a fizikai valóság természetét. Ada ebben a hatalmas mozgásban él. Körötte és benne is ugyanez az energia áramlik, kavarog. Ő médium, gondolkodó, leginkább azonban érző közvetítő, aki nekünk nem, vagy csak félig bátraknak mutatja meg a létezés szabad és szerelmes és erőszakos, leginkább pedig vakmerő csodáját.
space
(Elhangzott 2024 november 7-én a FUGÁban, Ada Vilhan kiállításmegnyitóján. További résztvevők: Vázsonyi János szaxofon művész és Csabay Domonkos zongoraművész.)

írásaim

irodalom/esszé

Bojár Iván András: BOG A TENYÉREN, avagy a magyar Muszeion pusztulása

Bojár Iván András: HAZÁM, HAZÁM! - FÖLD, FÖLD!

AZ AI-t kérdezte a szerkesztö BIA: HOVÁ KÖLTÖZZÜNK A KLIMAVÁLTOZÁS NEGATIV HATÁSAI ELÖL

irodalom/publicisztika

Bojár Iván András: FÉSZBUKLÁZADÁST A FÉSZBUK ELLEN!

Bojár Iván András: AZ EMBER DOLGA

Bojár Iván András: NYILATKOZAT

Bojár Iván András: VIKTORIA ÉS A GYŐZELEM

irodalom/novella

Bojár Iván András: FURCSA ÉV

Bojár Iván András: HÉT ZUHANÁS

Bojár Iván András: AMIKOR JÉZUSKRISZTUS MEGMENTETTE DÉDAPÁMAT

Bojár Iván András: A KÉTELY

Bojár Iván András: EGY ZONGORA TÜNDÖKLÉSE ÉS BUKÁSA

Bojár Iván András: FÓLIA ALÁ-VALÓ LOVE STORY

Bojár Iván András: TALÁLKOZÁS A HÓBAN

Bojár Iván András: EGY KABÁT MESÉJE

irodalom/kisregény

Bojár Iván András: A SZÉP CIGÁNY

irodalom/regény

Bojár Iván András: XAVIER LACLOIS EKSZTÁZISA 1/IV

Bojár Iván András: XAVIER LACLOIS EKSZTÁZISA 2/IV.

Bojár Iván András: XAVIER LACLOIS EKSZTÁZISA 3/IV

Bojár Iván András: XAVIER LACLOIS EKSZTÁZISA 4/IV

kultúra/művészet

Bojár Iván András: A SZŐ(K)KENŐ SZARVAS

Bojár Iván András: HASADT VILÁG - Hauer Lajos kiállítása elé

Bojár Iván András: PÉCS, ART, SATÖBBI

Bojár Iván András: AZ ÉDENKERT HÍDJA

Bojár Iván András: AMIKOR A RENDKÍVÜLI VÁLIK HÉTKÖZNAPIVÁ - Stépán Viŕag kiállítása

kutúra/építészet

Bojár Iván András: MÚLT ÉS JELEN Sajtos Gábor: Pasaréti Gyülekezeti Ház

Bojár Iván András: ERDŐ ÉS BIRODALOM

kultúra/film

Bojár Iván András: MEGMÉRGEZETT ORSZÁG

kultúra/színház

Bojár Iván András: RÖHEJESEN KOMOLY ELŐADÁS

10millió fa/tárca

Bojár Iván András: TU BISHVAT - A fák új éve

Bojár Iván András: A KIVÉGZÉSEK UNALMÁRÓL

irodalom/napló

Bojár Iván András:
UKRAJNAI UTAKON No.1.

UKRAJNAI UTAKON No.2.
UKRAJNAI UTAKON No.3.
UKRAJNAI UTAKON No.4.
UKRAJNAI UTAKON No.5.
UKRAJNAI UTAKON No.6.
UKRAJNAI UTAKON No.7.
UKRAJNAI UTAKON No.8.
Bojár Iván András: APANAP
Bojár iván András: BUDAI TÖRTÉNET ÖTVENHATRÓ

Bojár Iván András: A KIVÉGZÉSEK UNALMÁRÓL

Bojár Iván András: NYÁR, VULKÁN, EMBEREK

Bojár Iván András: LUXUS

beszélgetések/podcastok

Fábián Luca és Fehér Virág: KÁLI HOLTAK ÉS ELEVENEK

Bojár Iván András: BUDAPEST TELI VAN FALUVAL

Bojár Iván András: SZEGŐ JÁNOS - HÁNYFÉLEKÉPP OLVASHATÓ EGY VÁROS?

Bojár Iván András: TORMA TAMÁS - A VÁLTOZÁS NEM JÓ VAGY ROSSZ, HANEM VAN

space
space
space
space
space
space
SPACE
SPACE
space

irodalom/karcolat

Bojár Iván András: FELFOGHATATLAN!

Bojár Iván András: BOLOND MARI

irodalom/portré

Bojár Iván András: TAMÁS BÁCSI

Bajár Iván András: A HALK NAGYEMBER - DR. GYUGYI LÁSZLÓ

galéria

Bojár Iván András: A SZABADSÁG ERŐSZAKA

Bojár Iván András: A SZABADSÁG FÉNYŰZÉSE

szerk

Bojár Iván András: EGY VULKÁN MA

Bojár Iván András: AZ UTOLSÓ SLUKK

Bojár Iván András: NEMZETI LOMBKORONASÉTÁNY

Bojár Iván András: HARMADIK FELVONÁS

Bojár Iván András: IKONIKUS KÉP

Bojár Iván András: VÉGE (?)

Bojár Iván András: ILLIBRI JÓREGGELT

Bojár Iván András: SŰLLYEDÜNK

Bojár Iván András: OKTÓBER  7.

Bojár Iván András: KEDVES MAGYARORSZÁGOT!!!

Bojár Iván András: DEMOKRÁCIAVÁKUM

Bojár Iván András: EGY ÉV TGM NÉLKÜL

Bojár Iván András: LATOLGATÁS, AMÍG MAGYAR PÉTER ÉL

Bojár Iván András: EGYÉVES A VULKÁN

Bojár Iván András: SZEVASZ ÖREG - BÍRÓ ANDRÁS emlékére

Bojár Iván András: NEM TERVEZTEM GYÁSZOLNI

Bojár Iván Adrás: ÁLDOZATI JELENTÉS A KULTÚRHARC CSATATERÉRŐL