Olvasási idő 7 perc

"sej az aranyhíd vendéglő ajtaja kitárva!"

DURST GYÖRGY / NAPLÓ

Volt pár év, amikor a Magyar Filmszemlét az ú.n. Kongresszusi központban tartották. Felvonultak a filmesek, a kultúrához magukat közelnek érző politikusok, a Novotelben külön szobát tartottak fent maguknak, Horn Gyula békésen iszogathatta wiszkijét a filmes potentátok kiséretében a nyolcadik emeleten. Voltak persze akadékoskodók, mondván hogy a nagyterem, amit csak egyszerűen Pátriának hívtak, alkalmatlan filmvetítésre, a szélső sorokból nem lehetett rendesen látni a képet, a hang pedig, akármennyit bindzsizték kiváló filmgyári hangmérnökök, rettenetes volt. Mégis, a magyar film iránt érdeklődő közönség számára nem találtak jobb helyet, sokan akartak részt venni az eseményen, egyfajta forradalmi hangulat lengte be azokat az éveket. Sára Sándor betiltás határán lebegő “Pergőtűz” című filmjére tódult a közönség, pedig jórészt beszélő fejek idézték fel a második nagy háborű emlékeit. A két kisterembe szorult filmek közül kiemelkedő érdeklődés kísérte Tarr Béla “Sátántagó”- című opuszát, sokadmagammal a földön ülve néztem végig a hét és fél órás remekművet

Volt, hogy a politikusok és a filmesek egymás tekintetét kerülgetve dícsérték a filmeket, gratuláltak a sikerhez, Berecz János karonfogva sétált Sáfár Anikóval, Konrád György és Csoóri Sándor ültek együtt a zsűriben, András Ferenc, Jancsó Miklós, Vitézy László és a többiek egymást váltva dongták körül a megjelent kulturkorifeusok hadát, érződött a rendszer végvonaglása, Pozsgay már nem nevezte ellenforradalomnak az addig sajnálatos eseményeknek titulált ötvenhatos forradalmat.
Lázadtak a fiatal filmesek, FIFI mozgalmat szerveztek, vagy negyvenen aláírták a csatlakozást, Kőhalmi elvtárs bánatára a büfében sajtó tájékoztatót tartottak, a kíváncsi ujságírók kérdéseire követeléseiket hangoztatva válaszoltak. A BBS akkori vezetése megbízásából az előcsarnokban akcióval készültünk, beszereztünk egy fogorvosi széket, háttérként Szirtes János elkészítette Platón barlanghasonlatát idézve kormozott szövetből a falat, benne két-három fekete fehéren villódzó monitorral, mozgóképpel. A székbe invitáltuk a megjelenteket, volt, aki elfogadta, volt aki nem, Ferenczi Gabi mikrofonnal a kezében kérdezte a delikvenseket. Itt ült feszengve a már említett Kőhalmi Ferenc filmfőigazgató, Kézdi-Kovács Zsolt a filmek külföldi forgalmazásával, eladásával foglalkozó Filmunió vezetője, rendezők, operatőrök, írók nézők, vendégek, Bereményi Géza, Sára lányával együtt foglalt helyet. A beszélgetéseket részben rögzítettük, sajnos, nem tudom mi lett a sorsa a low-band kazettáknak, mi a nagyvászonra kivetített kép és hang minőségével foglalkoztunk, az örökkévalóságra nem gondoltunk. Érdekes lenne most ezeket a képeket, kivetített vágyainkat szembesíteni a jelen helyzettel.
A büfé elég drága volt, bár néhány néhány champany fontana-t megengedtünk magunknak, inkább átjártunk a közeli Aranyhíd vendéglőbe sört és unicumot fogyasztani. Később persze, már csak borozgattunk, éjjel egy körül Gödrös Fricivel és Cseh Tamással elindultunk a Margit körútra, hazakísérendő a bizonytalan léptű zenészt. Mi sem voltunk éppen józanok, valami nőügyletből kifolyólag majdnem össze is verekedtünk a házuk kapuja közelében. Fricivel még meglátogattuk a Vén Diákot, mielőtt hajnaltájt hazaértem.
Tamással persze később is jóban voltam, bár ritán találkoztunk. Utóljára talán Győrben, a Mediawaven, ahol Jenővel átadtuk a Párhuzamos Kultúra díját. A temetésén Dárday István egy kis kamerával a kezében a ravatalozó magas falára felmászva készített felvételeket a hatalmas tömegről Farkasréten.

 

írásaim

irodalom/napló

Durst György: BADACSONY,BAZALTORGONA, BOROK

Durst György: JÉGBOR

Durst György: HAJÓ, HORGÁSZOK, BARÁTOK

Durst György: HÉTVÉGI MOZAIKOK

Durst György: MOZAIKOK NO2.

Durst György: ENTRE DOS AQUAS*

Durst György: MACSKA ÉS MACINTOSCH

Durst György: AZ OLASZ GÉPSOR

Durst György: ÁLOM

Durst György: ÜZENET

Durst György: MENEKÜLŐ TÖRTÉNETEK

Durst György: MOZIMESÉK

Durst György: OTTHON /ITTHON

Durst György: JÓ BOR

Durst György: TÖRTÉNETEK A KÉKACÉLBÓL

Durst György: TÖRTÉNETEK A KÉKACÉLBÓL 2.

Durst György: TÖRTÉNETEK A KÉKACÉLBÓL 3.

Durst György: PINCE TÖRTÉNETEK I

Durst György: PINCE TÖRTÉNETEK II

Durst György: PINCE TÖRTÉNETEK III

Durst György: TENGER, FÁK, VÍZ, EMBER

Durst György: TAVASZ

Durst György: JEREZI ANZIX

Durst György: REJTŐZKÖDŐ GYEREKKOROM

Durst György: REJTŐZKÖDŐ GYEREKKOROM II.

Durst György: REJTŐZKÖDŐ GYEREKKOROM III.

Durst György: SÁRGABORSÓ FŐZELÉK, FELTÉTLENÜL

Durst György: “SEJ AZ ARANYHÍD VENDÉGLŐ AJTAJA KITÁRVA!”

Durst György: NEHOGY NŐI KEZEKBE KERÜLJ!

Durst György: A FELEJTÉS RÉTEGEI

Durst György: MIELŐTT MÉG ELFELEJTEM

Durst György: ÚTKÖZBEN 1.

Durst György: ÚTKÖZBEN 2.

Durst György: ÚTKÖZBEN 3.

Durst György: TENGERPARTI TÖRTÉNETEK

Durst György: TENGERPARTÍ TÖRTÉNETEK 2. 

Durst György: TENGERPARTI TÖRTÉNETEK 3.

irodalom/tárca

Durst György: AZ UTOLSÓ HATLAPÚ

Durst György: VARÁZSSZEM

irodalom/novella

Durst György: TÖRTÉNETEK A KÉKACÉLBÓL 4

Durst György: AZ ÚTKOPRÓ

Durst György: AMIKOR PITYMALIK

szerk

Durst György: LEVÉL EGY ÁLOMRÓL

irodalom/portré

Durst György: EMLÉKEZNI TILOS

film/kultúra

Durst György: ILLEGALITÁSBAN