Olvasási idő 14 perc

hogyan olvassuk a fákat?

NICHS ANDREA | KÖNYV

Columbo nyomoz.

Ugyanolyan alapossággal tárja fel a nyomokat Tristan Gooley brit író és természeti navigátor, ahogyan a megunhatatlan Columbo teszi azt évtizedek óta valamelyik magyar tévécsatornán. Vagy, hogy hasonlóan régi könyv-, és filmélményeket említsek, úgy vezet végig bennünket a fák hagyta nyomok közt, mint tették azt a gyerekkori indián regények nyomolvasói.
space
A Hogyan olvassuk a fákat? című könyv alapvetése, hogy a fák beszélnek hozzánk. Ahogyan az ajánlóban a szerző megfogalmazza: „Egész életüket elbeszélik, a jót és a rosszat, ami velük történt. Mindez a szemünk előtt zajlik, csak észre kell vennünk.” Egyszerűen hangzik, de mégis hogyan lehetünk a környezetünk nyomolvasói. Ha valakinek nincsenek évei erre, Tristan Gooley több, mint 300 oldalon ad megoldókulcsokat. Érdemes az előttünk álló őszi-téli estéken belevetni magunkat, hogy tavasszal már felkészülten menjünk kirándulni és kápráztassuk el barátainkat vagy a családot a megszerzett tudással.
space
A szerzőt a természetnavigáció érdekli (megjelent már munkája Hogyan találjunk vissza a természethez? vagy Hogyan olvassuk a vizeket? címmel is), ebben a kötetben a fák által hagyott egyedi jellegzetességekkel, mintázatokkal foglalkozik. Az apró részletekből egyre nagyobb világok tárulnak elénk, Gooley célja, hogy megtanítson bennünket ezek felismerésére, hogy ezután a fák, a táj, a természet már soha ne lehessen ugyanolyan számunkra, mint eddig volt.
Jelek és nyomok mindenütt vannak: egy ág formájában, a kéreg színében, a rügyekben és a virágokban, még a kivágott fa rönkjében is. Viszonylag egyszerű alapelveket követve mi is megtanulhatunk olyan készségeket, amelyeket alkalmazhatunk, amikor elsétálunk egy fa mellett vagy besétálunk egy erdőbe. Hányan figyelték meg alaposan a házuk kertjében álló gyümölcsfát, a lakóhelyük melletti fenyőt vagy az iskola udvarán álló hársfát? Vajon képesek lennénk elég részletesen leírni őket? Ha nem, akkor nem árt eltöprengeni, vajon a fák nem érdemelnének meg egy kis elmélkedést, több odafigyelést? Hiszen a dolgok észrevétele jobbára elvezet a megértésükhöz is. Gooley arra ösztönzi az olvasót, hogy egy erdei tuskót is úgy üdvözöljön, mint a hiányzó fa lábnyomát, aminek „olvasásával” érdemes kicsit elbíbelődni.
A fákban rejlő térkép
„A fák jellemzést adnak a területről. Ha megváltoznak, akkor arról tájékoztatnak minket, hogy a környezetükben valami más is megváltozott. Eltolódott a talajvízszint, átalakultak a fényviszonyok, a széljárás, a hőmérséklet, a talaj, a benne lévő só mennyisége” – írja. Már rögtön a könyv elején kapunk ahhoz kulcsokat, hogyan olvassunk a jelekből. Mit jelent a nedves és száraz talaj, mely fák szeretik a több fényt, és melyek árnyéktűrők, mennyiben befolyásolja a tápanyagáramlást a szélesebb tápanyagcsatorna, és vajon ez a fenyőknek vagy a lombos fáknak kedvez inkább. Gooley saját barangolásainak tapasztalatait sorolja, az olvasási kedvet talán az veti vissza, hogy ezek a leírások nem túl izgalmasak. A tudományos ismeretterjesztés nem párosul érdekes sztorikkal, vibráló leírásokkal. Persze nem árt átverekednünk magunkat ezeken az oldalakon, ha értő természetjárók szeretnénk lenni.
Hogyan nézzünk egy fát?
Ahogyan nincs két egyforma fa, úgy természetesen nincs két egyforma fatörzsmintázat sem. A természet mintázatai a legtöbb ember számára észrevétlenek maradnak, ám, ha egyszer felismertük ezeket, már nemigen tévesztjük szem elől. Az talán senkinek nem újdonság, hogy minél vastagabb a törzs, annál idősebb a fa. Általában elmondható, hogy átlagosan évente 2,5 cm-rel nő egy egészséges lombkoronájú, nyílt terepen álló egyed törzsének kerülete. Érdekes és végre egy izgalmas adat, amit Leonardo da Vinci írt le először, hogyha egy hézagmentes csokorba gyűjtenénk egy magas fa csúcságait, azok vastagsága nagyjából olyan kerületű lenne, mint maga törzs. De mi a helyzet például egy fatörzsön található, egész kerületén átívelő duzzanattal? Ha ilyet látunk, biztosak lehetünk benne, hogy a fa valamilyen problémával küzd. A belső korhadásnak külső nyoma is kell legyen, például egy letört ág helyén megmaradt nyílás, ahol bejutottak a kórokozók. De megrághatták a kérget állatok is, ezzel okozva a betegséget. Az uralkodó szélirány, a fény is befolyásolja a fa helyzetét, ívét, ágainak magasságát, hiszen harc folyik a napfényért, és ellen kell állni a szél okozta nyomásnak is. A gyakorlottak egy kivágott fa fajtáját a tuskója színéből, sőt az illatából is meghatározhatják. Persze ehhez már régóta edzésben lévő Columbónak kell lennünk. A cseresznye vagy az éger például élénkpiros erezetet mutat, a fenyők tuskója fanyar illatú a gyanta miatt.
Hormonok, fény és gravitáció
Ha összehasonlítunk két azonos fajú fát – akár két genetikailag azonos fát, amelyeket ugyanazon szülő oltványaiból klónoztak, drámai szerkezeti különbségeket fogunk felfedezni attól függően, hogyan nőttek. Ebben teljesen különböznek az állatoktól, hiszen egy gepárd lehet nagyobb vagy kisebb, mint a másik fajtársa, de mindegyiküknek négy lába van, ugyanolyan ízületekkel, anatómiával. Viszont soha egyikük sem növeszt új lábat, vagy hullat el egyet csak úgy. A fák mindezt meg tudják csinálni, ha szükségük van például egy túlterhelt ág megtámasztására. Növekedésüket komplex hormonális jelekkel szabályozzák, melyeket a fényre és a gravitációra hangolt biokémiai érzékelők termelnek. Sajnos ez utóbbit Gooley nem magyarázza el, így álljon itt az érdeklődőknek szánt kutatási területként. Őt ugyanis leginkább a fák természetes navigációs eszközként való használata érdekli.
A fa, mint metafora
Bár a könyv nem tér ki rá, érdemes elgondolkodni azon, miért vált ez a növény az emberekkel kapcsolatos metaforává. Elég, ha a pszichológiából ismert fatesztre gondolunk, de számtalan irodalmi mű, festmény, film főszereplőjévé is vált a fa az évszázadok során. Ahogyan a természet és a társadalmak, úgy a fák is sokkal tovább élhetnek, mint az egyes emberek, talán ezért is kapcsoljuk össze ezeket a fogalmakat, ha képes beszéddel írunk le egy jelenséget. Minden fa, akárcsak minden kultúra összetett evolúciós folyamat eredménye. Egy fa azért olyan, amilyen, azért nyerte el a mostani alakját, mert sok mindent kipróbált a környezetéhez alkalmazkodva, elhagyta azokat a folyamatokat, reakciókat, amelyek nem működtek, és erősen támaszkodott azokra, amelyek igen. Bár Gooley metódusát követve igen hasznos önmagában is megvizsgálni egy faágat, rügyet úgy, ahogy egy kulturális normát, a holisztikus megközelítés jóval többet árul el egy nagy rendszerről, mint a szekvenciális elemzések. A könyv hiányosságai mellett azért fontos iránytű mégis, mert minél többet veszünk észre és értünk meg a fákból, annál inkább képesek vagyunk szemléltető metaforákat létrehozni, amelyek lehetővé teszik számunkra, hogy új módon beszélhessünk közéleti, társadalmi és politikai világunkról. És ez sem elhanyagolható szempont természettudományos ismeretek bővülése mellett.

írásaim

10 millió fa/vita

Nichs Andrea: A KÁRPÁTOK ERDEI VESZÉLYBEN!

10 millió fa/tudósítás

Nichs Andrea: COP28, DUBAJ – TÖRTÉNELMI EREDMÉNY

Nichs Andrea: IDEJE FELÉBREDNI

Nichs Andrea: MI VÁR A FIATALOKRA?

irodalom/portré

Nichs Andrea: EGY LÁNY A FÁN

Nichs Andrea: MA 99 A FÖLD BAJNOKA

10 millió fa/interjú

Nichs Andrea: HERVAI FRACISKA

Nichs Andrea: NAGYMIHÁLY DÉNES 

Nichs Andrea: GAZSÓ GYÖRGY - AZ ERDŐBEN MEGTISZTULSZ, VIGYÁZZ RÁ

Nichs Andrea: SZABÓ SIMON - AZ EMBER EGY INVAZÍV FAJ

Nichs Andrea: Weiner Sennyey Tibor – A MÉHÉSZET A MEZŐGAZDASÁG KÖLTÉSZETE

Nichs Andrea: AZ ERDŐEMBER ÉS BARÁTAI

Nichs Andrea: Ágoston Kostyál Csilla - A TÉTLENSÉG SÁRKÁNYAI ÉS A RADIKÁLIS REMÉNY

Nichs Andrea: Váradi Zsolt - REPÜLÉS KÖZBEN ÉPÍTJÜK ÁT A REPÜLŐT

Nichs Andrea: Lóska Márton - A FAÜLTETÉS SZAKRÁLIS ÉLMÉNY

Nichs Andrea: Pumped Gabo - ÉPÍTENI EGY SZÉP, ÚJ VILÁGOTNichs Andrea:

Nichs Andrea: Bozzay Balázs - ÖTVENÉVES FA 50 ÉV ALATT LESZ ÖTVENÉVES

Nichs Andrea: Jordán Ferenc - KÖNYVEM MŰFAJA: VULKÁNKITÖRÉS

Nichs Andrea: Takács-Sánta András - A VILÁG ELEJE 

Nichs Andrea: Szöllősi-Nagy András - JAMES BOND ÉS A HIDROLÓGIA

Vásárhelyi Kriszta: „MERÍTKEZNI AZ ERDŐ INGEREIBEN

Nichs Andrea: Antal Balázs - „OTTHON, TEMPLOM, KERT”

Nichs Andrea:Gauder Márk: „KÉT ÉS FÉLMILLIÓ FÁNÁL TARTUNK”

Nichs Andrea - Kardos Gábor: „LE KELL JÖNNI AZ ÉLMÉNYHEROINRÓL”

Nichs Andrea: Aszalós Réka - HOLT FÁK ÉS LÉKEK AZ ERDŐBEN

Nichs Andrea: Bódi Eszter - „A NAPPAL VAN ÖRÖK SZERZŐDÉSEM”

Nichs Andrea: Zakar András - „VAN, AMI ERŐT AD A TOVÁBB LÉPÉSHEZ”

Nichs Andrea: Keresztesi Réka - „A SIKER KULCSA: NEM KELL ABBAHAGYNI”

Nihs Andrea: Köves Alexandra - „A TUDATOSSÁG GENERÁL VÁLTOZÁST”

Nichs Andrea: Lányi András - „A VERSENYKÉPESSÉGI MÍTOSZ ELAVULT”

Nichs Andrea: Csányi Vilmos - TEREMTŐ KÉPZELET

Nichs Andrea: Kun Zoltán - „AZ ERDŐKET VÁGÓÁLLATKÉNT KEZELJÜK”

Nichs Andrea: Bojár Iván András - „VAGY ZÖLD TÁRSADALMUNK LESZ, VAGY SEMMILYEN”

Nichs Andrea: Békés Zoltán - KAPITALIZMUS A KÖRNYEZETVÉDELEMÉRT?

Nichs Andrea: Ónodi Eszter - „A SZAKMÁM A TERÁPIÁM IS”

Nichs Andrea: Herendi Gábor - RECEPTRE KÉNE FELÍRNI AZ ERDŐT

Nichs Andrea: Soma Mamagésa - "A FÁK VÉGTELENÜL KÜLÖNÖS LÉNYEK”

Nichs Andrea: Forgács Bálint - A PUHA KLÍMAKOMMUNIKÁCIÓ, HIBA

Nichs Andrea: Dittrich Ernő - LÉLEKGYÓGYÍTÁS ÉS KLÍMAVÉDELEM

Nichs Andrea: Szerdahelyi Andor -SZÍVVEL ÉS ÉSSZEL ÜLTETÜNK 

Nichs Andrea: Gálhidy László - 120 ÉVESEN LEVÁGJUK AZ EDŐKET

Nichs Andrea: Bart Istvän - NAPOZÓSZÉKEK A TITANICON

Nichs Andrea: Ódor Péter - „AZ ERDEI ÖKOSZISZTÉMA VÁZÁT A FÁK ALKOTJÁK”

Nichs Andrea: Rajacic Ágnes - „MUNKÁMBAN A FÖLDRENGÉSEK A LEGSÚLYOSABBAK”

Ncihs Andrea: Tracey Wheatley - „MIATTUNK IS TÖRTÉNNEK VÁLTOZÁSOK

Nichs Andrea: Haraszti Mihály - „HAZAÉRTEM EBBE A KÖZÖSSÉGBE”

Nichs Andrea: Sall Fanni - „MEGPRÓBÁLOK TÁJSEBEKET GYÓGYÍTANI”

NICHS ANDREA: Sólyom Barbara - „MISZTIKUS ÉLMÉNY A TÁJBAN LENNI”

NICHS ANDREA: VARGHA JÁNOS - „A POLITIKA SZÖVETSÉGESEI AZ ERŐSZAKOS TECHNOLÓGIÁK”  

MOLNÁR ZSOLT: „A JÓSZÁG SZÁJÁN ÁT LÁTOM A NÖVÉNYEKET”

NÉMETH ANDRÁS: AZ EGO ÉS AZ ECO HARCA

kultúra/könyv

Nichs Andrea: DETEKTÍVTÖRTÉNET A MÉHÉSZKEDÉSRŐL

Nichs Andrea - TAKÁCS-SÁNTA ANDRÁS: VILÁGELEJE

NICHS ANDREA: A PATRIARCHÁTUS TERMÉSZETRAJZA

NICHS ANDREA: HOGYAN OLVASSUK A FÁKAT?

galéria

Nichs Andrea: BELSŐ TÁJAK - BUJNOVSZKY VANDA KÉPEI

10 millió fa /publicisztika

Nichs Andrea: LEGFONTOSABB A KÖZÖSSÉGI CSELEKVÉS

kultúra/művészet

NICHS ANDREA: BUJNOVSZKY VANDA - BELSŐ TÁJAK

10 millió fa/film

NICHS ANDREA: A NÖVÉNYEK TÁRSAS ÉLETE