2023 pritzker-díj
SIR DAVID ALAN CHIPPERFIELD
♦ TOMPA TÓTH KATALIN | ÉPÍTÉSZET
A március 7- én bejelentett díj, egy negyven éves karrier díja, amelyet a végtelenül szerény, a mindenkori mainstreamtől független alkotó – az épületekkel, építészeti terekkel, igazi, britekhez méltó eleganciával, tisztelettudóan bánó -, Sir David Alan Chipperfield vehet majd át Athénban.
Nemrég láttam a velencei Szent Márk tér egyik oldalán végignyúló Procuratie Vecchie, Régi Prokurátus 500 éves épületének a belsejét is, kívülről talán már százszor is. A felújítás lehengerlő, persze hozzájárul a katarzishoz az is, hogy ebbe a titokzatos épületbe, végre, egy fél évezred elzárkózás után, mi is, egyszerű földi halandók is beléphetünk.
A munkálatokat a világhírű brit építész, David Chipperfield és irodája vezette.
Ha van valami Velencében, amitől még 50 fokos hőségben is kiráz a hideg, akkor az a Rialto melletti Fondaco dei Tedeschi felújítása – amit Rem Koolhaas jegyez, nincs itt mit szépítgetni, borzalmas lett, hatalmas szürke elefánt a porcelánboltban.
Forrás: David Chipperfield Architects
A tervezők célja ott az volt, hogy “ felszabadítsák az épületben rejlő lehetőségeket, mindezt egy kortárs, a 70 – es évek Corvin Áruházának miliőjét megidéző, városi – centro storico- shopping centerrel. A végeredmény, a több mint 700 éves palota megcsúfolása lett…milliárdosok plasztik cicái, többnyire orosz és ázsiai tizenévesek billegnek shop- ról, shop-ra…
A tervezők bevallottan – “ kerülték a múlt “nosztalgikus rekonstrukcióját”, ezzel “demisztifikálták” az arra amúgy érdemes, történelmi épület „szent” képét.
A projektet Ippolito Pestellini Laparelli, Rem Koolhaas és Silvia Sándor vezette.
Chipperfield a Procuratie Vecchie felújítása során, tökéletesen szembement Koolhaas féle irányelvekkel, szerinte:
“Meg kell érteni az épületet. Meg kell érteni, hogy mi is szeretne lenni. Egyre mélyebbre kell ásni a történetében, és meg kell érteni a karakterét, és azt is, hogy mire használták, hogy mi volt a rendeltetése, de leginkább azt, hogy milyen a lelke. A csapatomból már mindannyian többször végigjártuk, és mindannyiszor arra gondoltunk, hogy milyen nagy kár, hogy ezt, vagy azt nem hoztak ki belőle, hogy hogy nem jöttek rá, hogy mi is ez az épület valójában.” – magyarázta Chipperfield, aki szerint “a homlokzat mögött az épület belseje kusza, és az évszázadok során végzett átalakítások miatt, szinte teljesen elvesztette sajátos jellegét, az épségét, és a történelme egy részét, amit vissza kell adnunk neki.” – na ezt szeretem benne.
Chipperfield munkáival, a világ minden táján összefuthatunk, több mint száz ilyen létezik, amelynek mindegyike egy – egy egyedi észlelés, rezonancia a történelemre, a természeti és az épített környezetre.
Épületei és rekonstrukciós munkái is a legmesszemenőbbekig koherensek, a letűnt korok épületei a legnagyobb biztonságban vannak a kezei között, a hagyomány és az innováció kényes egyensúlyát, rengeteg odafigyeléssel, de könnyedén hozza, mindezt a történelem és az emberiség szolgálatában.
Sir David Alan Chipperfield 1953 – ban született Londonban, 1976 – ban szerzett építész diplomát, 1984 – ben, Londonban megalapította saját irodáját, ezt megelőzően, Douglas Stephen, Norman Foster és Richard Rogers mellett dolgozott.
Mára a világ egyik legbefolyásosabb építészének tartott Chipperfield, egy tekintélyes építésziroda tulajdonosa, milánói, sanghaji, londoni és berlini székhelyekkel.
A David Chipperfield Architects jelentősebb munkái:
River and Rowing Museum , Henley-on-Thames Oxfordshire, Egyesült Királyság
Gormley Studio, London, Egyesült Királyság
BBC Pacific Quay , Glasgow, Egyesült Királyság
Turner Contemporary Margate , Kent, Egyesült Királyság
The Hepworth Wakefield , Wakefield, West Yorkshire, Egyesült Királyság
Café Royal Hotel, London
Valentino divatház, London
Toyota Auto szalon Kyoto, Kiotó, Japán
Figge Művészeti Múzeum , Davenport, Iowa , USA
Kultúrák Múzeuma (MUDEC), Milánó, Olaszország
Des Moines Public Library , Iowa, USA
Modern Irodalmi Múzeum , Németország Hotel Puerta America, harmadik emelet, Madrid, Spanyolország
Amerika Kupa épülete , Valencia , Spanyolország
Liangzhu Kulturális Múzeum , Hangzhou , Zhejiang tartomány, Kína
Empire Riverside Hotel, St. Pauli , Hamburg, Németország
Neues Múzeum , Berlini Múzeumsziget Folkwang Múzeum , Essen, Németország
Saint Louis Művészeti Múzeum , Missouri, Egyesült Államok
Museo Jumex , Mexikó
Valentino divatház New York
Kunsthaus Zürich , Zürich, Svájc
James Simon Galéria , Museums Island, Berlin, Németország
Royal Academy of Arts Masterplan, London, Egyesült Királyság
Amorepacific központja, Szöul, Dél-Korea
A Neue Nationalgalerie Berlin felújítása , Németország
The Bryant , New York, USA
Nobel Központ, Stockholm, Svédország
Metropolitan Museum of Art Southwest Wing, New York, USA Amerikai nagykövetség átalakítása, London, Egyesült Királyság
A Procuratie Vecchie felújítása , Piazza San Marco , Velence, Olaszország
írásaim
irodalom/esszé
Tompa Tóth Katalin: HA MÁR A VULKÁNOKNÁL TARTUNK…
Tompa Tóth Katalin: EGY KIS GETTÓ
Tompa Tóth Katalin: PIETRO TERZINI
Tompa Tóth Katalin: BOTTICELLI
Tompa Tóth Katalin: PUTTANESCA ÉS A HARISNYATARTÓ
Tompa Tóth Katalin:A MINISZOKNYA 60 ÉVES LETT
Tompa Tóth Katalin: A FÁK PEDIG SUTTOGNAK
Tompa Tóth Katalin: PUTYIN TOJÁSAI
Tompa Tóth Katalin: AHOGY VOLT, AHOL VOLT
Tompa Tóth Katalin: SOFŐR, BOKSZOLÓ, ÉPÍTÉSZ – Tadao Ando’82
irodalom/portré
Tompa Tóth Katalin: ARATA ISOZAKI
Tompa Tóth Katalin: J. D. SALINGER AZ ÍRÓZSENI
Tompa Tóth Katalin: BALKRISHNA VITHALDAS DOSHI
Tompa Tóth Katalin: ÉDES SEMMITTEVÉS
Tompa Tóth Katalin: RY COODER – ÉS AZ A BIZONYOS AJTÓ
Tompa Tóth Katalin: ADIEU JANE!
Tompa Tóth Katalin: Szerelem nélkül semmi sem történhet
Tompa Tóth Katalin: AKIK KIVÁNDOROLTAK AMERIKÁBA
Tompa Tóth Katalin: ABE KÓBÓ MA LENNE SZÁZÉVES
Tompa Tóth Katalin: IN MEMORIAM GAETANO PESCE
Tompa Tóth Katalin: SZERB ANTAL SZERELMEI
kultúra/építészet
Tompa Tóth Katalin: 2023 PRITZKER-DÍJ, SIR DAVID ALAN CHIPPERFIELD
irodalom/publicisztika
Tompa Tóth Katalin: TALÁLÓS KÉRDÉS
Tompa Tóth Katalin: A KÉK ZÓNÁK TITKA