Voltam már szerelmes, de nem konkrét személyre gondoltam, amikor az emeletes, cipzáros tolltartóra golyóstollal ráírtam, hogy “Je t’aime, Ich libe dich, I love you, Ja ljublju tyebja, Ti amo.” A magyartanár pont az én padom mellett állt meg, ránézett a kidekorált tolltartóra, és kimeredt a szeme. “ Varga Imi, aki mögöttem ült, majd megfulladt a nevetéstől. Tetszett a gondolat, hogy pont úgy fest, mintha ezeken a nyelveken mind beszélnék, pedig négy nyelven talán csak ezt az egy mondatot tudtam. De ahogy minden nap kipakoltam a padra, lassanként el is hittem, hogy ilyen sokoldalú vagyok.
Az összes külföldi és magyar zenekart, énekest ismerem. Mindig megy nálam a fekete, kétkazettás magnóról (amit Mami Bécsből hozott) a Poptarisznya. Gyűjtöm az üres kazettákat, mert az összes számot felveszem, csak az idegesít, hogy B. Tóth László mindig beledumál a számok elejébe. Elég nyomorékok ezek a kazetták, amikor visszahallgatom őket. Jobban is festenének persze, ha egy zenekar fotója lenne a borítón, és nem a semmitmondó, béna TDK felirat. A kedvenc együttesem a Pet Shop Boys, nyilván az “Icc ö szín” miatt. A szám egy hatalmas viharral kezdődik, baromi nagyot csap a villám, és ez elképesztő lendületet ad az egész dalnak. Milliószor meg tudnám hallgatni, mert úgy érzem, pont ilyen viharok dúlnak bennem. Ilyen villámgyorsan biciklizek a gáton, a pedálon állva. A legfelemelőbb érzés, amikor a gát (mert ez az egyetlen emelkedő a faluban) tetejéről fék nélkül leszáguldok, majd a gát alját elérve, egy újabb, kis emelkedőre felhajtok, nagy lendülettel.
A Depeche Mode viszont nem az én világom. Minden depechemode-os egyforma, fekete ruhában járnak, elvontnak hiszik magukat, de nincs bennük semmi spritusz, semmi plusz, semmi fantázia. Nem tudnak élni.
Az én szobámat anyámék a konyhából alakították ki. Fehér csempe nyúlik fel a falakon, itt ebédelünk és vacsorázunk, de a csempék feletti üres résszel bármit kezdhettem. Plafonig teleraktam poszterekkel: Samantha Fox, Madonna, Napóleon Boulevard, C.C. Catch, Modern Talking. Idegesít, hogy bárki bármikor betoppanhat hozzánk, például János bácsi a gumicsizmájában, amikor hazafelé tereli a teheneket, vagy a szomszéd tanárok, anyám kollégái, hogy megbeszéljék a munkahelyi ügyeket. Ráadásul mindenki ide, ebbe az én konyha-szobámba lép be rögtön az előszobából.
Vannak visszatérő rémálmaim: menekülök a Szekuritáté elől, vagy anyámék kézen fogva visznek a tanácselnök elé, aki soha semmilyen engedélyt nem adott meg nekik, hogy kivégezzen. Fogalmam sincs, miért nyomasztanak álmomban ezek a dolgok, nappal nem érzem, hogy kikészülnék tőlük.
Sokkal jobban zavar, hogy pattanásos vagyok. Havonta járok be Tiszafüredre a kozmetikushoz, akkor is, ha csak késő este, a sötétben tudok stoppal visszajönni. A kozmetikus biztat, hogy ne aggódjak, az csak jó, ha most zsíros a bőröm, mert később nem fogok ráncosodni. Ki a fenét érdekel, mi lesz később. A Madchen újságban láttam, hogy a pattanásokat alapozóval és korrektorral kell lekenni és eltűnnek, de a tiszafüredi illatszer boltban egyiket se ismerik. Uborkákat és élesztőt pakolok a bőrömre, de ettől se javul a helyzet.
Apám már nem lakik velünk, így egy picit nyugodtabban élünk. Nem térdepel le az ágyam mellé éjszaka, hogy azt énekelje: “ Sose hallok olyan, gyönyörű nótaszót, amilyet sihedernyi koromban…”, és nem bömböl a konyhai (ami persze az én szobám lenne) ajtó mögött a lemezjátszó az Ötödik szimfóniával, az Egy amerikai Párizsban-nal, vagy Prokofjevvel. Nem menekülünk éjszaka a szomszédba. Nincs balhé, nem vág bele ököllel a lakkozott dohányzóasztalba, és nem ismétli kidülledt szemekkel ugyanazokat a, világfájdalommal teli mondatokat. Igazi megkönnyebbülést mégsem érzek. Pedig van munkája, Dunaújvárosban, a Vasműben. Rendszeresen ír nekem levelet, és amikor találkozunk, nem melegítő, hanem élére vasalt nadrág van rajta és bőrcipő. A nyakán kevésbé piros a bőr, és nem kunkorodnak ki őrült, szőkéből őszült tincsek a baseball sapkája alól.
De ettől a látszólagos nyugalomtól sem könnyebbülök meg. Nem tudom, mi játszódik le benne, hol kéne lennie. Érezheti-e magát bárhol otthon, van-e olyan társaság, ahol szót értenek vele. Nem emlékszem, hogy bárkivel meg tudta volna valaha is vitatni a gondolatait. Én hiába írtam neki levelet, könyörögve, tizenkét éves koromban. Betolta a biciklit az udvarba, én lementem a terasz lépcsőjén, hogy minél előbb odaadjam a papírt: némán, rezzenéstelen arckifejezéssel elolvasta, rám se nézett, aztán újra kisétált a kapun. Csak későn – amikor már aludtam – jött haza.
Feldúltan, őrjöngve érkezett a pártgyűlésekről, mert a párttitkárok mind ostobák. Pedig az “eszme” helyes lett volna. A híradók előtt, amikor a Szovjetunióból közvetítettek, és az elnököt mutatták, kikelt magából: “Áh, ez is olyan szerencsétlen, hogy karóval a nadrágjában kell kitámasztani.”
De októberben egy új ünnepségre készülünk. Elkezdődik a tanév, és a magyartanár egy délután elhív magához. Leülök a kényelmes, konyakbarna bőrfotelekbe, és a tanárnő megkínál kávéval. Először nem értem, mi ütött belé, hiszen be se töltöttem a tizennégyet, sosem ittam még kávét. De aztán kihúzom magam, kényelmesen hátradőlök a fotelben, és édesgetem magamban a gondolatot, hogy innentől kezdve kávézni fogok. “Hány cukorral kéred?” – kérdezi, teljesen komolyan, bár nem tudom, mit is feleljek. Leteszi elém a Zsolnay cuktortartót, és – biztos ami biztos – bedobálok a kis kávészcsészébe nyolc kockacukrot.
“Tudod, te, Rita, hogy mire készül az ország?” Nagyjából sejtem, igen, bólogatok, de várom, hogy a tanárnő mire szeretne kilyukadni. Feláll a fotelből, leveszi a polcról az 1984-et és az Állatfarmot, és elém teszi. “Eddig diktatúrában éltünk. Tudod, mi az, hogy diktatúra?” Olvasd el ezeket a könyveket. Fel kell készülnöd az első október huszonharmadikai ünnepségre, mert te fogsz szavalni.” Eddig is rendszeresen szerepeltem: esküvőkön mondtam verset, Lenin születésnapján énekeltem, évnyitón, évzárón, november 7-én szavaltam, persze, hogy örültem a feladatnak. De most sokkal izgalmasabb volt, hogy ez lesz a legelső ilyen ünnepség, ráadásul azt mondta a tanárnő, hogy kiszámíthatatlan, az emberek hogy fognak reagálni, és így még jobban érdekelt.
A könyveket elolvasom. Október elején a magyar tanár pedig újra elhív kávézni. Most otthon van a húszéves, egyetemista fia is, már az ajtóban várnak. Rutinosan elterülök a bőrfotelben, és telepakolom a kávémat kockacukrokkal.
A tanárnő leteszi elém az Egy mondat a zsarnokságról-t. „Ezt a verset szavalod majd az ünnepségen.” Sietve átfutom, megszoktam, hogy azonnal, előzetes olvasás nélkül adjak elő, így hát hamar a közepébe vágunk. “Most nyugodtan add elő úgy, ahogy gondolod.” – mondja, és rágyújt a harmadik szál Kossuthra. A fia nem veszi le rólam a tekintetét, és időnként egy-két gondolatot ő is hozzáfűz, mit érdemes kihangsúlyoznom. “Szerintem – mondja határozottan – nyomatékosítsd a “kutyád” szót, ott, hogy “az néz rád kutyád szemén át”, mert a legmegdöbbentőbb, hogy a zsarnokság oda is bekúszik.” Ezen ne múljon – gondolom magamban, megnyomom a “kutyád” szót, bár ez a sor szerintem pont olyan súlyos, mint az összes többi a versben. De eszembe jut, hogy a srác nagyon szeretheti a kutyáját, mert pár évvel ezelőtt, amikor eljöttek hozzánk egy macskáért, akkor is a kutyánkkal volt elfoglalva: Buksit simogatta, a táljába vizet tett.
A látogatásom nem tart sokáig, a tanárnő és a fia is elégedettek azzal, hogy fogom szavazni a verset. Az előszobába kísérnek. “Jó nadrágod van.” – bókol a fia, miközben hanyagul az ajtófélfába támaszkodik. Meglepődöm, mert ilyet még senki sem mondott nekem korábban. Valóban – morfondírozok – extravagánsan, szokatlanul festhetek az okkersárga, bő szárú, vászon pantallóban. A fiú nem veszi le rólam a tekintetét. A férfiaknak biztos akkor tetszik egy lány – töprengek – ha a ruháját dicsérik.
Egy héttel később, 1990. október 23-án elszavalom, hogy “Hol zsarnokság van, ott zsarnokság van, nemcsak a puskacsőben, nemcsak a börtönökben, nemcsak a vallató szobákban, nemcsak az éjszakában kiáltó őr szabában (…)”. Közben, a park melletti templomban megkondítják a harangokat, de én azokat is túlkiabálom, sose volt gond a hangerőmmel.
Másnap a tanárok nem szólnak hozzám. Mintha tartanának tőlem.
Pár nap múlva betöltöm a tizennégyet. Apám azt mondja, bármit megfest, amit csak szeretnék. Legyen az erdőrészlet, a saját arcképem vagy egy virágcsokor, de le tudja másolni Csontváry bármelyik képét is. Nekem a hatalmas, falat betöltő, pálmafás, tengerpartos poszterek tetszenek. De nem tudom, hol lehet olyat kapni, és ha tudnám is, biztos megfizethetetlen lenne. “Apa, fess nekem egy pálmafás tengerpartot! – válaszolok.”
Apám pedig megteszi, és ráírja, hogy “Rita 14 éves”. A zsírkrétával készült rajzot összehajtogatja, és Dunaújvárosból elküldi levélben.