Olvasási idő 10 perc

az ezerarcú ember

A CSÁBÍTÓ – A FÉRFI-IDEÁL MEGÚJULÁSA CASANOVA KORÁBAN

F. ALMÁSI ÉVA | MŰVÉSZET

Un uomo dai mille volti…
„Az eretnekséget és a bűnös féktelenséget jöttünk leleplezni, és ha ehhez szalonna is társul, félek elképzelni a romlottságnak míly mélységeit találjuk itt Velencében!” – mondja Pucci püspök, fő inkvizítor (Jeremy Irons) a Casanova című filmben (2005, rendezte a svéd Lasse Hallström). A címszerepet Heath Ledger ausztrál színész játszotta a darabban, aki nagyszerűen tudta megtestesíteni a mindenki által ismert bonvíván, nőfaló típusát.
space
Giacomo Casanova a velencei Malipiero utcában született 1725-ben, a közeli San Samuele templomban keresztelték. Szerény családból származott, szülei komédiások voltak, de apját még Carlo Goldoni olasz szövegíró is nagyra értékelte. Úgy gondolják, hogy a gyerek igazi apja azonban egy bizonyos Michele Grimani velencei patrícius volt. Casanova az ő színházában lépett fel gyermekként, mint virtuóz hegedűművész. Kilenc éves koráig Velencében élt, majd Padovában tanult és később jogot végzett. 16 éves korára ragyogó, 190 cm magas fiatalemberré vált, aki többoldalú tehetséggel rendelkezett: egyrészt mindenkit lenyűgözött a karizmájával, az előkelő dámák kedvence lett, de közben költő, filozófus, matematikus, szabadkőműves, utazó, okkultista és esszéista is volt. Egyszóval, sokoldalú ember, aki botrányos kalandjai, éjszakai tivornyázásai által rendszeresen börtönökben kötött ki hosszabb-rövidebb időkre.
24 évesen a velencei karnevál idején, 1749-ben találkozott az egyetlen nővel, aki képes volt „ellopni” a szívét. A történetben szerepel egy magyar kapitány is, aki az álarcos francia tisztet kíséri, aki persze az említett hölgy volt. Francesca Bruni felteszi a kérdést Casanovának, hogy milyen bűnei vannak? – irígység, büszkeség, kapzsiság, bánat – volt a válasz. A lány nemcsak gyönyörű, hanem lázadó, nonkonformista, intelligens, kifinomult és mesteri csellós, valamint Bernardo Guardi álnéven író is, ma azt mondanánk, hogy modern nő. Írásaiban szabadszellemű tanokat hirdet, felteszi azt a kérdést is, hogy miért kell a nőknek fűzővel eltorzítaniuk a testüket. Az inkvizíció természetesen üldözőbe veszi a tiltott eszméket hirdető írót, akit Casanova mögött sejtenek, és letartóztatják. 127 panasz érkezett Casanova ellen. Ő magára vállalja az írást, megmentve szerelmét.
Castelli di Spessa
Érdekes módon 2022-ben találkoztam először Casanova élő nyomaival, amikor egy operaelőadásra voltam hivatalos egy golf klub által üzemeltetett kastély kertjébe, ahol a gondozott, csodás park közepén egy mellszobor tudatta, hogy itt élt az inkvizíció elől menekült Casanova egészen 1774-ig.
„Tízezer oldal. Az életem és a szerelmeim ez nagyjából annyit jelent, hogy egy nő jut minden oldalra. Istenem, de fáradt vagyok…” kezdődik a film, és a vég: 73 évesen, mindenki által elfeledve halt meg a nagy hódító Velencében.
„Lupo! Vedd elő a második legjobb ruhánkat!” mondatja Casanovával a rendező, és láss csodát, itt vagyunk Velencében és megnézzük, hogy milyen ruhákat is viseltek akkoriban az urak és hölgyek!
Museo di Palazzo Mocenigo
2025. július 27-éig tart itt nyitva az Il Seduttore – Il rinnovamento dell’immagine maschile al Tempo di Casanova, azaz A csábító – A férfi-ideál megújulása Casanova korában c. kiállítás, ami a csodás velencei palazzo falai közt bemutatja, hogy a XVIII. századra a társasági élet főként a nemesi hölgyek szalonjaiban zajlott, ahol a főszereplő az olyan nő, aki a másik nemmel egyenlő jogokra vágyik és nemcsak a divat terén, hanem intellektuálisan, a nyelv és a viselkedés terén is. A divat tükrözi ezt a változást. A kiállított tárgyak elősorban férfi szemszögből vizsgálják a szalonok kiváltságos világát, ahova a mindennapi élet nehézségei nem szüremlenek be. Itt irodalomról, zenéről, művészetről esik szó, és itt szövődnek a későbbi kapcsolatok is. A korban viselt frakk elárulja viselőjének ízlését és személyiségét, sőt néha még a politikai nézeteit – írja a katalógus –, ekkor rövidül le a korábbi hosszú, törökös viselet, és lesz a frakk és mellény a főszereplő. A mellény készülhet ugyanabból az anyagból, mint az együttes, de gyakran eltérő színből, kiemelve a férfi külső és belső tulajdonságainak kontrasztját. Ennek legszebb példája, hogy a század második felére a fehér mellény diadalmaskodott. A külső fekete frakk férfiasságát lágyítja a fehér mellény, ami a szív lágyságára utal. Ezt a finom utalást ma már talán nehéz megérteni, de abban a korban az utalásoknak nagy szerepük volt, ami a levelezésekben is megnyilvánult. A levélváltások hangulatához illeszkedtek aztán sok esetben a párválasztások is, persze a szülői akarat még ekkor is dominált. A szalonokban gyakoriak a felolvasások, a kamarakoncertek. Roppant érdekes a kiállítás botanikai része, a fűszerek, az illatszerek és a kifinomult üvegművesség, aminek központja már akkor Murano.
A kiállítást még érdekesebbé teszi a termekben elhelyezett vetítőkön megjelenő pergő összeállítás, melyen a rendezők – forradalmi módon AI technikával – élővé varázsolták a koronként változó férfi divatot!
Nekem a finom kesztyűk, zoknik, csipkék és egyéb kiegészítők a kedvenceim!
A kiállítás beharangozója
A film: Casanova (2005)
Carlo Goldoni háza Velencében

írásaim

♦ F.ALMÁSI ÉVA