Olvasási idő 8 perc

cinecitta

AVAGY A SZEMANTIKA CSILLÁMLÓ, PITYPANGOS TURBULENCIÁJA

CSIKÓS ATTILA | SZERK

Jean Genet Splendid’s című Magyarországon még nem játszott darabjában elhangzik egy mondat, valahogy így: Még ahhoz is gyávák vagytok, hogy belekezdjetek egy összetett mondatba. A gengszterbanda főnöke mondja ezt az embereinek a címben is szereplő Splendid’s hotel penthouse-ában, miközben lenéz az épületet körbevevő rendőrökre. A magyar kormány kommunikációja régóta gyáva a tőmondatoknál bonyolultabb „gondolatok” megfogalmazásához. Nyelvtanunk és szemiotikánk motivációja megragadt a gyermeki öröm szintjén, ha ki tudjuk mondani, hogy „pina”.

Az anya nő (apa meg, bár mindent beleadott ekkora maradt, a rosseb, ami megette!), ebből következően a férfi apa lesz, ha akar, ha nem. Ha meg néha beleszaladnak összetett mondatokba – s nem is angolul – abból bármi őrület is kisülhet. Tegnap miniszterelnökünk a fóti stúdiókomplexum átadásán, bár, igaz, elmondta, hogy a művészi kreativitás nem az állam illetékességébe tartozik, hiszen a művészet szabad, kerek, hosszú beszédében lényegében azon örömének adott hangot, hogy forgalomba hozható, eladható, kölcsönbe, bérbe adható a magyar filmes szürkeállomány, s az az infrastruktúra, mely – teszem hozzá, valóban példaértékű és üdvözlendő módon – létrejött hazánkban. Mintha a magyar „filmipar” ettől lenne az, ami. (Éljen a bérmunka. Hozzáadott értékről ne is beszéljünk soha.) Mintha Cinecittà az olasz bühnések, szeneslámpák és fahrt sínek bérbeadása miatt lett volna az, ami, és nem Visconti, Fellini és Pasolini miatt. Szó sem esett itt Jancsóról, Bódyról, Makkról, Sáráról, Bereményiről, Durst Gyuriról, mindazokról, akik miatt olyan sokan választották élethivatásuknak a filmművészetet, szó nem esett, hiszen a művészet nem az állam dolga.

Ezek szerint a Most vagy soha nem is lehetett művészet, mert az meg az volt. Az állam dolga. Ám a szép és néha összetett mondatok is belefutnak egyszer közlőjük crédójába, itt is elhangzott a tétel(tő)mondat: Nemcsak a kamerák forognak, a pénztárgépek is. Hogy egy pénztárgép mikor forog, az egy dolog, de hogy nincs annál szomorúbb, mint amikor valaki azt hiszi, alibit igazolt, miközben beismerő vallomást tett, az biztos. Ennyit tudunk. „Pénzesíteni” a dolgokat, stúdiót, vágót, asszisztenst, reflektort, hátteret, focuspullert, set decort. (Igaz, igaz, hogy örömteli, hogy rengeteg kiváló filmes szakembernek van munkája, s vitathatatlanok Andy Wajna érdemei – szinte az egyetlen a magyar államigazgatásban, aki értett is ahhoz, amiről beszélt – , de az is tény, hogy a nem állami támogatású magyar filmben meghatározó szerepet játszik a baráti, ingyenmunka, sokszor a külföldi támogatás, s mindabból a nyereségből, amit a „forgó pénztárgépek megtermelnek „ alig valami jut a magyar filmművészet nemzetközi nimbuszának megtartására. Az elismerések nem az állami filmipar, hanem egyéni kiválóságok és a civil kurázsi eredményei.)
Nehezebb nyelvi helyzetbe szaladt bele péntek reggel miniszterelnökünk, amikor a szankció = háború kormányzati axiómát kellett mindenki számára érthető, szokásosan tőmondatszerű megfogalmazásban elhelyeznie az új amerikai kabinet Ukrajnával kapcsolatos kijelentéseinek kontextusában. Oda nyilatkozott, hogy Brüsszel nem akar békét, csak szankciót, Washington ezzel szemben azért akar szankciót, mert békét akar.
Én nem tudom, a Splendid’s legfelső emeletén miként értenék ezt a mondatot, de én úgy értelmezem, hogy akit akaratán kívül megbasznak, az „meg lett erőszakolva”, akkor is, ha van is ebben a behódolásban valami pálinkásan sikamlós, basák közt megszokott férfivonzalom. Tőmondatban: Forog a film, a cselekmény változik.

 

írásaim

♦ SZERK

Bojár Iván András: EGY VULKÁN MA

Bojár Iván András: AZ UTOLSÓ SLUKK

Bojár Iván András: NEMZETI LOMBKORONASÉTÁNY

Bojár Iván András: HARMADIK FELVONÁS

Csikós Attila: ALEXANDRIAI KÉRDÉS

Bojár Iván András: IKONIKUS KÉP

Bojár Iván András: VÉGE (?)

Orosz Jenő: "HAMIS PRÓFÉTÁK" TÜNDÖKLÉSE, ÉS...

Bojár Iván András: ILLIBRI JÓREGGELT

Kabai József:: AZ LMBTQ.SZÁL

Vasák Benedek: PÓLÓSZUGGESZTIÓ

Gellért András: HÁBORÚ A POLCOK KÖZÖTT

Abody Rita: HARMADIK TÍPUSÚ TALÁLKOZÁSOK

Orosz Jenő: HORROR ÉS KERESZTÉNYDEMOKRÁCIA

Újfalusi Kata: BÁTA VIZE

Bojár Iván András: SŰLLYEDÜNK

Bojár Iván András: OKTÓBER  7.

Bojár Iván András: KEDVES MAGYARORSZÁGOT!!!

Bojár Iván András: DEMOKRÁCIAVÁKUM

Bojár Iván András: EGY ÉV TGM NÉLKÜL

Tardos János: VÖRÖS KÖD VAGY ZÖLD JÖVŐ?

Csikós Attila: RÓZSAVERS

Bojár Iván András: LATOLGATÁS, AMÍG MAGYAR PÉTER ÉL

Bojár Iván András: EGYÉVES A VULKÁN

Berta Ági: NEM HÉTKÖZNAPI FASIZMUS

Berta Ági: ANTIALKOHOLIZMUS ELLEN

Bojár Iván András: SZEVASZ ÖREG - BÍRÓ ANDRÁS emlékére

Csikós Attila: A TÖRTÉNET EREJE

Durst György: LEVÉL EGY ÁLOMRÓL

Bojár Iván András: NEM TERVEZTEM GYÁSZOLNI

Orosz Jenő: MÁSFÉLMILLIÓ LÉPÉS A TÉKOZLÓ ORSZÁGBAN...

Bojár Iván Adrás: ÁLDOZATI JELENTÉS A KULTÚRHARC CSATATERÉRŐL

Megyeri Sziveszter: NER...EMÉNYKEDJ, 2025-BEN SEM

Orosz Jenő: GLOBÁL MUSK-ABÁL

Csikós Attila: CINECITTA

Szerk: TÉNYLEG EZT AKARTUK?

Berta Ági: DOLGOZAT

Bojár Iván András: ORBÁN AZ ERDŐGYILKOS

Bojár Iván András :FERENC ZÖLD ÖRÖKSÉGE

Jónás Tamás: MIRŐL SZÓLNAK A VERSEK?

Orosz Jenő: MILYEN SZUVERENITÁST SZERESSÜNK?

Bojár Iván András: LESZ-E MAGYAR PÉTERBŐL MAGYAR NAVALNÍJ?

Orosz Jenő: FERENC MORÁLIS HAGYATÉKA