Olvasási idő 18 perc

árva

BOJÁR IVÁN ANDRÁS | FILM

Annak idején meglepett, hogy a Sunset (2018) mennyire bizonytalan, nehezen értelmezhető a Saul fia (2015) után. De érthetőnek tűnt, hiszen Nemes Jeles és hűséges alkotógárdája akkorát gurított a Saullal, mind művészi értelemben, mind pedig a megerősítő szakmai visszajelzések vonalán, hogy nem is reméltem hasonlóan kimagasló művet. Túl gyorsan jött a minden létezhető díjjal elismert film után – ezt éreztem, – talán jobb lett volna a rendezőnek még pár évet pihennie. Bíztam benne, hogy a Saul utáni második film megérkezés lesz. Eltávolodás a Saul kezelhetetlen, talán már nyomasztó sikerétől, amely, ha túl korán vagy váratlanul zuhan rá az alkotóra, gyakorta blokkolja a későbbi munkákat. A Sunset kétségkívül gondosan megteremtett világában a teljesen valószerűtlen és magyarázhatatlan lövöldözős jelenettel ezt az érzést erősítette bennem. Aztán eltelt hat év.

Most pedig még inkább tanácstalan vagyok. Szokásomhoz híven semmit nem olvastam az Árváról, mielőtt beültem a vetítőbe. Szüzen, a díjakkal és a Saul, sőt pár korábbi rövidfilm kapcsán kialakult jó benyomásom pozitív előfeltevésével vártam, hogy az elsötétedő termet bevilágítsák a pergő képek.
Húsz perc után jöttem rá, hogy ennek a filmnek nincsen története. Ha addig nem tett ráutaló jelzéseket, hogy lesz, ennyi idő eltelte után ilyesmi már nem várható. Bár, mozgóképes narrációjával a film az ellenkezőjét igyekezett sugallani, mégsem tart sehová, nem törekszik kibontakozni, eljutni A-ból B-be. Hogy, ami története talán van, az a stáblista elolvasása utáni töprengéssel talán izgalmasabb, mint a közte eltelő majd két és fél óra. Az első képkockán sietve megtudjuk ugyanis, hogy a filmet Nemes László készítette (mint később megtudtam marketing okból rövidített névvel), majd a film záró stáblistájából még azt is, hogy a film alapötletét Jeles András adta. Aki A Kis Valentínójával (1979), Álombrigádjával (1983), Angyali Üdvözletével (1983) az európai filmművészet egyik legizgalmasabb, legeregedetibb, a Fellini, Parandzsanov, Bódy, Tarkovszkíj féle mágikus álommozi készítés nagy formátumú alakja. S, aki nem mellesleg a mindenhol Nemes Jeles Lászlóként jegyzett Oscar-díjas filmkészítő apja.
Talány
A film egy fiúcskáról szól, állítólag különféle jól meghatározott történelmi időszakokban, aki egy magának megképzett apaképért, s az apától kapott névért, lényegében önmagáért küzd.
Nem vagyok pszichológus. Nem feladatom egy többször egymásra hurkolt apakomplexust sem megértenem, sem megfejtenem, de az Árva megfigyelésével eltöltött két és félóra után bízvást kijelenthetem, néznem, nyomon követnem sem. Ellenben, ha születik egy lebilincselő film, ami egyébként egy apakomplexussal küzdő karakterről szól, az érdekel. Nemes Jeles (nemJeles) László apakomplexusa nem érdekel. Mert ez az ő ügye, amivel neki van dolga, nem a nézőnek, nekem.
S talán itt be is lehetne fejeznem a film elemzését, értékelését. Hiszen a fenti elutasító következtetés nem minden esetben helytálló: Franz Kafka apakomplexusa ugyanis érdekes és érdekel és értékes, és ahogy a teherrel megküzdést szöveges formába önti, onnantól a sokszorosan megterhelt családi viszonyrendszer nem az író személyes ügye többé, hanem egyetemes. Az Árva alkotójának (alkotóinak) ezt az ügyet nem sikerült egyetemes dimenzióba felhelyeznie, ahogy mondjuk a Zongoratanárnő (2001) című filmjével Michael Haneke sikeresen ragadta meg egy agyonpszichotizált nő anyakomplexusát. Ő archetipikus sűritményt teremtett, aminek itt nyomát sem lehetett érzékelni.
Sajnos, és ez a legfájdalmasabb a számomra, szinte semmi nem stimmelt a filmben: se a casting, se a díszlet, se a jelmez. Zányi Tamás hangdizájn munkája most is pontos, szinte a leghatásosabb atmoszférateremtő rétege a mozinak. Erdély Mátyás pedig most is 35-ötös filmre dolgozva nagyon alapos és szép képek sorozatával próbált meg segítő társként elmondani egy történetet, ami nincs.
Nem tudom kizárni, hogy a rendező apja, Jeles András által megőrzött, akár filmötletként is évtizedeken át dédelgetett családi história, mint lehetséges filmötlet csábító volt. De utólag, legalábbis egyetlen néző számára, nekem, a különös név, apa és identitáskeresés históriájának semmiféle relevanciája nem tárult fel, s különösen nem ebben az embert próbáló hosszúságban. Mintha a formátum kovásza a baromi sok idő lenne, noha nem tudok jobb bizonyítékot, hogy akár 11 perc is elegendő lehet mellbevágó hatással elbeszélni egy fontos történetet, amilyen például Nemes Jeles korábbi egészen kiváló 2007-es kisflimje, a Sault sok szempontból megelőlegező Türelem című film volt. Ezútal többször beszéltem le magam a moziban: olyat magyar filmmel, hogy faképnél hagyjuk, nem teszünk! Egy Saulhoz mérhető koncentrációjú munka alkotójával pedig szintén nem leszek tiszteletlen. Igaz, nem voltam tiszteletlen az egyébként szintén zseniális Baz Luhrman Australia (2008) című eposzával, a filmtörténeti géniusz, Francis Ford Coppola (2024) Megapolis-ával szemben sem, pedig mindkettő két nagyszerű filmkészítő hosszan dédelgetett opus magnumának készült és gyakorlatilag nézhetetlenek. Nem egyedülálló eset tehát, amikor egy alkotó vagy magát sodorja a teljesíthetetlenül magas elvárásoknak megfelelés csapdájába, vagy, ahogy talán Nemes Jeles esetében történik, a neki indokoltan adott korábbi díjak keltette várakozástól való félelem.
Szinte semmit nem éreztem megalapozottnak a film felvetéseiben. Noha nyilván tudom, lehet és létezhet kosztümös filmet készíteni, s talán Nemes is így viszonyult a negyvenes évek végén induló, s a borzalmas 1957 május elsejéig kibontakozó történethez. Ugyanakkor a traumatizált időszak feldolgozását elképesztően fajsúlyos filmek sokasága végezte el az elmúlt évtizedekben Makk Károly Szerelemétől, Bacsó Tanúján át, Szabó István Szerelmesfilmje, Apája, Gábor Pál, Angi Verája, Gothár Megáll az idője, stb-stb. csupa a kort átélt, annak a legmélyebb rétegeit is ismerő és elemi erővel láttatni képes kortárs rendezők lehengerlően erőteljes munkái. Aki diktatúrára, önkényre, a mindenben megbúvó zsarnokság természetére kíváncsi, van hová nyúlnia. Az Árva, önkéntes vállalással, ezen filmek közé áll be, s bizony nemcsak a történetével, de látványvilágával és jelmezeivel is elvérzik. Mintha egy hatvanas-nyolcvanas évekbeli filmet akart volna Nemes Jeles előállítani, de ott van a „mintha”, ami ezt a vállalkozást lehetetlenné teszi. A forszírozottan túlzó Május1 plakátoktól a véletlenül a fahrtba jó tempóval belelapozó utcai újságolvasó férfiakon át a virazsírozott tónusvilágból hol itt hol ott előtörő vörös zászlók, kabátok, kényszeredett keresettséggel fogason felejtett pöttyös ruha vörös színintenzitásáig, mindez nem hiteles, hanem szájbarágósan igyekvő. Mintha egy megelevenített diaporámába kaptunk volna meghívást, amilyenek, még mielőtt el nem lopták, a Hadtörténeti Múzeum vári épületének tárlóiban mozgatták meg a törökök elleni, vagy a ’48-as ostrom iránt érdeklődő kisfiúk fantáziáját.
Érzékelni véltem valamiféle törekvést annak érdekében, hogy az a látásmód, ahogyan Nemes Jeles a történeteit képeken keresztül szereti és tudja elmesélni, abból legyen végre valamiféle kilépés, hiszen a kamerával makacsul követett arcközelik annyira behatárolt formanyelvet teremtenek, ami nem bír el egy életművet, azon muszáj az alkotónak túllépnie.
Még nem sikerült. A plánváltások nem a mesélés ritmikáját, vagy fokozó jellegét erősítik, hanem mintha az eszközkészlet lenne túl szűk. Olykor, mint a szemgolyó szuperközelijénél pedig, extrém, és teljesen indokolatlan. A képi történetmesélés épp az efféle alátámasztás nélküli állítások miatt, akad. Az utcán futólépésben közlekedő főhős kisfiú látványa sokadik alkalommal úgy hat, mint szövegben a szóismétlés. Ez lehet persze szándékosan is alkalmazni, ahogy a szóismétlést is, de ez esetben mégsem ezt érezni, hanem a filmnyelvi készlet szűkösségét. Egyes jelenetek és képi üzenetek, amilyen a jászberényi padláson megtalált kislovacska, elszomorítóan szájbarágós. Szintén rosszkedvre hangolt, hogy egyetlen szereplővel sem tudtam menni. Az anyuka (Waskovics Andrea) kibontatlan, nem fejlődő karakter: anya és gyerek évek után következő első találkozása, a családegyesítés ilyen hűvösen tárgyszerű formában, érzelmek, öröm, szomorúság nélkül, egyszerűen elképzelhetetlen a számomra. Az Andort alakító Barabás Bojtorján akkor jó, amikor nem akar érzelmeket kifejezni, amikor dühös, vagy pláne, amikor határtalanul mosolygós, ezeken az érzelmein a rendezői instrukció és nem a színészi jelenlét érződik. Számomra egyedül a hentest alakító Grégory Gadebois játéka működik. Nem folytatom. Sajnálatomra nagyon sikerületlennek és problémásnak érzem a filmet. Nagyon drukkoltam a Sunset után, de most, mint hallom már zajlanak a következő Nemes Jeles munka előkészületei, a nagyszerű összeszokott forgatókönyvíró (Clara Royer, Zsebezsinszkíj Éva) operatőr (Erdély Mátyás) és hangdesign (Zányi Tamás) munkatársak, illetve a Rajk László helyére díszlettervezőként belépett, máshol többször bizonyított Ágh Márton elkövetkező sikeréért még jobban drukkolnom kell, és drukkolni fogok

írásaim

irodalom/esszé

Bojár Iván András: BOG A TENYÉREN, avagy a magyar Muszeion pusztulása

Bojár Iván András: HAZÁM, HAZÁM! - FÖLD, FÖLD!

AZ AI-t kérdezte a szerkesztö BIA: HOVÁ KÖLTÖZZÜNK A KLIMAVÁLTOZÁS NEGATIV HATÁSAI ELÖL

Bojár Iván András: A KIVÉGZÉSEK UNALMÁRÓL

irodalom/publicisztika

Bojár Iván András: FÉSZBUKLÁZADÁST A FÉSZBUK ELLEN!

Bojár Iván András: AZ EMBER DOLGA

Bojár Iván András: NYILATKOZAT

Bojár Iván András: VIKTORIA ÉS A GYŐZELEM

Bojár Iván András: BEINDULT A VULKÁN KERT

irodalom/novella

Bojár Iván András: FURCSA ÉV

Bojár Iván András: HÉT ZUHANÁS

Bojár Iván András: AMIKOR JÉZUSKRISZTUS MEGMENTETTE DÉDAPÁMAT

Bojár Iván András: A KÉTELY

Bojár Iván András: EGY ZONGORA TÜNDÖKLÉSE ÉS BUKÁSA

Bojár Iván András: FÓLIA ALÁ-VALÓ LOVE STORY

Bojár Iván András: TALÁLKOZÁS A HÓBAN

Bojár Iván András: EGY KABÁT MESÉJE

Bojár Iván András: A VÉRCSESZIRT ALATT

irodalom/kisregény

Bojár Iván András: A SZÉP CIGÁNY

irodalom/regény

Bojár Iván András: XAVIER LACLOIS EKSZTÁZISA 1/IV

Bojár Iván András: XAVIER LACLOIS EKSZTÁZISA 2/IV.

Bojár Iván András: XAVIER LACLOIS EKSZTÁZISA 3/IV

Bojár Iván András: XAVIER LACLOIS EKSZTÁZISA 4/IV

irodalom/riport

Bojár Iván András: DÉLUTÁN A SZÁZÉVES TAMÁS BÁCSINÁL

kultúra/művészet

Bojár Iván András: A SZŐ(K)KENŐ SZARVAS

Bojár Iván András: HASADT VILÁG - Hauer Lajos kiállítása elé

Bojár Iván András: PÉCS, ART, SATÖBBI

Bojár Iván András: AZ ÉDENKERT HÍDJA

Bojár Iván András: AMIKOR A RENDKÍVÜLI VÁLIK HÉTKÖZNAPIVÁ - Stépán Viŕag kiállítása

kutúra/építészet

Bojár Iván András: MÚLT ÉS JELEN Sajtos Gábor: Pasaréti Gyülekezeti Ház

Bojár Iván András: ERDŐ ÉS BIRODALOM

kultúra/film

Bojár Iván András: MEGMÉRGEZETT ORSZÁG

Bojár Iván András: A VÉGE

Bojár Iván András: KAMASZOK - ADOLESCENCE (Netflix) 

BOJÁR IVÁN ANDRÁS: EGYKUTYA

BOJÁR IVÁN ANDRÁS: ÁRVA

kultúra/színház

Bojár Iván András: RÖHEJESEN KOMOLY ELŐADÁS

10millió fa/tárca

Bojár Iván András: TU BISHVAT - A fák új éve

Nichs Andrea: Bojár Iván András - „VAGY ZÖLD TÁRSADALMUNK LESZ, VAGY SEMMILYEN”

irodalom/napló

Bojár Iván András:
UKRAJNAI UTAKON No.1.

UKRAJNAI UTAKON No.2.
UKRAJNAI UTAKON No.3.
UKRAJNAI UTAKON No.4.
UKRAJNAI UTAKON No.5.
UKRAJNAI UTAKON No.6.
UKRAJNAI UTAKON No.7.
UKRAJNAI UTAKON No.8.
Bojár Iván András: APANAP
Bojár iván András: BUDAI TÖRTÉNET ÖTVENHATRÓL

Bojár Iván András: A KIVÉGZÉSEK UNALMÁRÓL

Bojár Iván András: NYÁR, VULKÁN, EMBEREK

Bojár Iván András: LUXUS

Bojár Iván András: REKVIEM EGY BUDAI LÁNYÉRT

Bojár Iván András: KÉTSZER TALÁLKOZTAM BALÁZS JÁNOSSAL

beszélgetések/podcastok

Fábián Luca és Fehér Virág: KÁLI HOLTAK ÉS ELEVENEK

Bojár Iván András: BUDAPEST TELI VAN FALUVAL

Bojár Iván András: SZEGŐ JÁNOS - HÁNYFÉLEKÉPP OLVASHATÓ EGY VÁROS?

Bojár Iván András: TORMA TAMÁS - A VÁLTOZÁS NEM JÓ VAGY ROSSZ, HANEM VAN

space
space
space
space
space
space
SPACE
SPACE
space

irodalom/karcolat

Bojár Iván András: FELFOGHATATLAN!

Bojár Iván András: BOLOND MARI

irodalom/portré

Bojár Iván András: TAMÁS BÁCSI

Bajár Iván András: A HALK NAGYEMBER - DR. GYUGYI LÁSZLÓ

Tóth Katalin - Bojár Iván András: SCHEINBAUM

galéria

Bojár Iván András: A SZABADSÁG ERŐSZAKA

Bojár Iván András: A SZABADSÁG FÉNYŰZÉSE

Bojár Iván András: REBBENÉS - Nagy Márta kiállítása

Bojár Iván András: VÉGTELEN ÉG ALATT - Anna Peter Breton kiállítása

Bojár Iván András: Varjú Kata- ISTENEK FÖLDJE - kiállitás a vulkán oldalában | fotó

CSERMÁK ÉVA: SZELENCE - FOTÓKIÁLLÍTÁS

irodalom/tudósítás

BOJÁR IVÁN ANDRÁS: TÁLLYAI ÉRTELMISÉGI DISPUTA

szerk

Bojár Iván András: EGY VULKÁN MA

Bojár Iván András: AZ UTOLSÓ SLUKK

Bojár Iván András: NEMZETI LOMBKORONASÉTÁNY

Bojár Iván András: HARMADIK FELVONÁS

Bojár Iván András: IKONIKUS KÉP

Bojár Iván András: VÉGE (?)

Bojár Iván András: ILLIBRI JÓREGGELT

Bojár Iván András: SŰLLYEDÜNK

Bojár Iván András: OKTÓBER  7.

Bojár Iván András: KEDVES MAGYARORSZÁGOT!!!

Bojár Iván András: DEMOKRÁCIAVÁKUM

Bojár Iván András: EGY ÉV TGM NÉLKÜL

Bojár Iván András: LATOLGATÁS, AMÍG MAGYAR PÉTER ÉL

Bojár Iván András: EGYÉVES A VULKÁN

Bojár Iván András: SZEVASZ ÖREG - BÍRÓ ANDRÁS emlékére

Bojár Iván András: NEM TERVEZTEM GYÁSZOLNI

Bojár Iván Adrás: ÁLDOZATI JELENTÉS A KULTÚRHARC CSATATERÉRŐL

Bojár Iván András: ORBÁN AZ ERDŐGYILKOS

Bojár Iván András :FERENC ZÖLD ÖRÖKSÉGE

Bojár Iván András: LESZ-E MAGYAR PÉTERBŐL MAGYAR NAVALNÍJ?

BOJÁR IVÁN ANDRÁS: SZÍVBŐL GRATULÁLUNK AZ ÚJ MAGYAR IRODALMI NOBEL-DÍJASNAK, KRASZNAHORKAI LÁSZLÓNAK!

BOJÁR IVÁN ANDRÁS: A TISZA, MINT GENERÁCIÓS ERŐ