Olvasási idő 11 perc

a vége

BOJÁR IVÁN ANDRÁS | FILM

Sosem derül ki pontosan hol, Hollandiában egy hatalmas repülőtér közelében él Gerlach van Beinum. Róla szól a film. Az utolsó földművesről. Róla és rólunk, Gerlach apró farmjáról és az emberiségről. Közös állapotunkról, jövőnkről, életünkről, halálunkról, esélyeinkről, feladatunkról az életben, no meg a végzetünkről. Ha tömören kellene megfogalmazni: ez a film a világ végéről szól. Arról, hogy ez a mostani civilizációnk elment a falig. És nincs tovább.

És jól fölépített retorikával közölt üzenet sincs már. Minek és kinek? Gerlach, s amíg a film pereg, vele együtt mi is, értjük hová hajszolta magát az emberiség. Másról meg minek beszélni? Az utolsó holland paraszt és barátai, akárcsak a székelyek, ugyancsak nem koptatják fölöslegesen a szájukat, párbeszédük tömör és szűkszavú, szinte az egész film szövegkönyve fölfér egy gyufaskatulya oldalára. A film mégis működik, húz, lassú áramlással sodor. A filmet író és rendező Aliona van der Horst társalkotójaként fényképező és vágó Luuk Bouwman kameráján keresztül tiszta, egyszerű és örökértékű világ jelenik meg. Képes beszéd. A ködpárás szűrt fények a legmagasabb holland képi ábrázolási hagyományt, Vermeer van Delft vagy Pieter de Hooch városképeinek csendjét, időtlenségét idézik. Bouwman nem másolja őket, attitűdjében közeli azokhoz. Mindkét dokumentumfilmes tapasztalt, nagy gyakorlatú, sikeres. Sokadik munkájuk Az utolsó földműves.

Gerlach van Beinum azért érdemesült önálló portréfilm fókuszába kerülni, mert nem tett mást, mint ami a dolga. Évről évre, évszakról évszakra kijár földjére, immáron több, mint hatvan esztendeje: vet, öntöz, betakarít, elad, előkészül a következő évi vetésre. Csak épp a világ változott meg minden sejtjében körötte, s ő, Gerlach, ki 15 éves kora óta viszi a családi gazdaságot a hátán, rendületlenül tartja magát a paraszti lét ősi gyakorlatához. Mivel a körülmények parancsolóak, sőt rendre provokatív feleletadásra kényszerítik ezt a különös, nehezen magyarázható értelmű mosollyal az életét és világának elmúltát szemlélő embert, ezért Gerlach akarata ellenére a világ ellensége lett. Vagy egyszerűen csak útjába állt az úgynevezett fejődésnek, amennyiben a természet eltiprása, az állati élőhelyek felszámolása, az étket adó föld lebetonozása, utakkal, raktárcsarnokokkal, treshfood-láncok csillámos üvegdobozaival betelepítése valóban egyfajta fejlődést jelentene. Gerlach nemcsak elszenvedi, vagy rezignáltan nyomon követi a változást, de szótlan tekintetében az örök paraszt bölcsességével, véleményt is alkot. Barátaival, kikkel évtizedek óta töltik együtt délutánjaikat, kik olykor segítségére vannak a földeken, mindent értenek, tudnak, s ha nem is bőbeszédű filippikák, nem bűnös összefüggéseket leleplező vádbeszédek formájában, csak néma összenézésekkel, alig érzékelhető biccentésekkel erősítik meg egymás meglátásait.
E leírtak alapján lassú és unalmas filmnek tűnhetne Az utolsó fölműves. Korántsem. Alkotóik pontos ritmusérzékkel, nagyon finom vágásokkal adakolt áramlású, érdekes, sőt feszültségekkel teli filmet hoztak létre. Hatvanötéve, Sindo Kaneto filmje, A kopár sziget (裸の島, Hadaka no shima) képsorain követhették nyomon a nézők a földből élő ember munkájának hősies monotóniáját. Bár ez a film semmit nem tesz, hogy Gerlach köznapiságát stilizálja, puszta létezése, mindennapi cselekvése mégis heroizálja ezt az embert. Nemcsak tevékenységével, de saját testével folytatott szünet nélküli küzdelme, a sosem múló fájdalomhoz való viszonya is példázat a néző számára. Gerlach púpos, legalább is, nagyon erősen hajlott hátú, pillantásai, gesztusai megvénült tartásának bilincsező szorításából fakadnak. Annál üdítőbb látni, hogy belső hajtóereje nyolcvanéves kora ellenére is szokatlanul lendületessé teszi. Számára a baj nem nehézség, fájdalom, rossz körülmény, hanem a létezés alapja. Ha nem így látná, nem lenne képes elviselni, hogy változatlan létformája ellenére csúszott át egy régi, évszázadok óta működő világból valami újba, másba, fenyegetőbe. Szükségtelenbe, de egyre jelenvalóbba. Olyan világba, amelynek egyelten új eleme sem ígér semmi bíztatót. Sőt, ahogy Lars von Trier, e dokufilmnél százsor gazdagabb kiállítású játékfilmje, a Melancholia meséli el az emberiség lassú és visszafordíthatatlan belecsúszását elkerülhetetlen végzetébe, úgy Az utolsó földműves története is az utolsó mozinézők, a kultúrában, civilizációban, emberiességben hívő utolsó emberek bombasztikus hatásokat kerülő csendes története.
Aliona van der Horst és Luuk Bouwman filmje, Az utolsó földműves, a Budapest International Documentari Festival (BIDF) programjában Magyarország 12 városában tekinthető meg január 25 és február 2-a között. Infók itt: https://bidf.hu/movies/show/1693?screenings=1

írásaim

irodalom/esszé

Bojár Iván András: BOG A TENYÉREN, avagy a magyar Muszeion pusztulása

Bojár Iván András: HAZÁM, HAZÁM! - FÖLD, FÖLD!

AZ AI-t kérdezte a szerkesztö BIA: HOVÁ KÖLTÖZZÜNK A KLIMAVÁLTOZÁS NEGATIV HATÁSAI ELÖL

Bojár Iván András: A KIVÉGZÉSEK UNALMÁRÓL

irodalom/publicisztika

Bojár Iván András: FÉSZBUKLÁZADÁST A FÉSZBUK ELLEN!

Bojár Iván András: AZ EMBER DOLGA

Bojár Iván András: NYILATKOZAT

Bojár Iván András: VIKTORIA ÉS A GYŐZELEM

irodalom/novella

Bojár Iván András: FURCSA ÉV

Bojár Iván András: HÉT ZUHANÁS

Bojár Iván András: AMIKOR JÉZUSKRISZTUS MEGMENTETTE DÉDAPÁMAT

Bojár Iván András: A KÉTELY

Bojár Iván András: EGY ZONGORA TÜNDÖKLÉSE ÉS BUKÁSA

Bojár Iván András: FÓLIA ALÁ-VALÓ LOVE STORY

Bojár Iván András: TALÁLKOZÁS A HÓBAN

Bojár Iván András: EGY KABÁT MESÉJE

irodalom/kisregény

Bojár Iván András: A SZÉP CIGÁNY

irodalom/regény

Bojár Iván András: XAVIER LACLOIS EKSZTÁZISA 1/IV

Bojár Iván András: XAVIER LACLOIS EKSZTÁZISA 2/IV.

Bojár Iván András: XAVIER LACLOIS EKSZTÁZISA 3/IV

Bojár Iván András: XAVIER LACLOIS EKSZTÁZISA 4/IV

irodalom/riport

Bojár Iván András: DÉLUTÁN A SZÁZÉVES TAMÁS BÁCSINÁL

kultúra/művészet

Bojár Iván András: A SZŐ(K)KENŐ SZARVAS

Bojár Iván András: HASADT VILÁG - Hauer Lajos kiállítása elé

Bojár Iván András: PÉCS, ART, SATÖBBI

Bojár Iván András: AZ ÉDENKERT HÍDJA

Bojár Iván András: AMIKOR A RENDKÍVÜLI VÁLIK HÉTKÖZNAPIVÁ - Stépán Viŕag kiállítása

kutúra/építészet

Bojár Iván András: MÚLT ÉS JELEN Sajtos Gábor: Pasaréti Gyülekezeti Ház

Bojár Iván András: ERDŐ ÉS BIRODALOM

kultúra/film

Bojár Iván András: MEGMÉRGEZETT ORSZÁG

Bojár Iván András: A VÉGE

kultúra/színház

Bojár Iván András: RÖHEJESEN KOMOLY ELŐADÁS

10millió fa/tárca

Bojár Iván András: TU BISHVAT - A fák új éve

Nichs Andrea: Bojár Iván András - „VAGY ZÖLD TÁRSADALMUNK LESZ, VAGY SEMMILYEN”

irodalom/napló

Bojár Iván András:
UKRAJNAI UTAKON No.1.

UKRAJNAI UTAKON No.2.
UKRAJNAI UTAKON No.3.
UKRAJNAI UTAKON No.4.
UKRAJNAI UTAKON No.5.
UKRAJNAI UTAKON No.6.
UKRAJNAI UTAKON No.7.
UKRAJNAI UTAKON No.8.
Bojár Iván András: APANAP
Bojár iván András: BUDAI TÖRTÉNET ÖTVENHATRÓL

Bojár Iván András: A KIVÉGZÉSEK UNALMÁRÓL

Bojár Iván András: NYÁR, VULKÁN, EMBEREK

Bojár Iván András: LUXUS

beszélgetések/podcastok

Fábián Luca és Fehér Virág: KÁLI HOLTAK ÉS ELEVENEK

Bojár Iván András: BUDAPEST TELI VAN FALUVAL

Bojár Iván András: SZEGŐ JÁNOS - HÁNYFÉLEKÉPP OLVASHATÓ EGY VÁROS?

Bojár Iván András: TORMA TAMÁS - A VÁLTOZÁS NEM JÓ VAGY ROSSZ, HANEM VAN

space
space
space
space
space
space
SPACE
SPACE
space

irodalom/karcolat

Bojár Iván András: FELFOGHATATLAN!

Bojár Iván András: BOLOND MARI

irodalom/portré

Bojár Iván András: TAMÁS BÁCSI

Bajár Iván András: A HALK NAGYEMBER - DR. GYUGYI LÁSZLÓ

Tóth Katalin - Bojár Iván András: SCHEINBAUM

galéria

Bojár Iván András: A SZABADSÁG ERŐSZAKA

Bojár Iván András: A SZABADSÁG FÉNYŰZÉSE

Bojár Iván András: REBBENÉS - Nagy Márta kiállítása

szerk

Bojár Iván András: EGY VULKÁN MA

Bojár Iván András: AZ UTOLSÓ SLUKK

Bojár Iván András: NEMZETI LOMBKORONASÉTÁNY

Bojár Iván András: HARMADIK FELVONÁS

Bojár Iván András: IKONIKUS KÉP

Bojár Iván András: VÉGE (?)

Bojár Iván András: ILLIBRI JÓREGGELT

Bojár Iván András: SŰLLYEDÜNK

Bojár Iván András: OKTÓBER  7.

Bojár Iván András: KEDVES MAGYARORSZÁGOT!!!

Bojár Iván András: DEMOKRÁCIAVÁKUM

Bojár Iván András: EGY ÉV TGM NÉLKÜL

Bojár Iván András: LATOLGATÁS, AMÍG MAGYAR PÉTER ÉL

Bojár Iván András: EGYÉVES A VULKÁN

Bojár Iván András: SZEVASZ ÖREG - BÍRÓ ANDRÁS emlékére

Bojár Iván András: NEM TERVEZTEM GYÁSZOLNI

Bojár Iván Adrás: ÁLDOZATI JELENTÉS A KULTÚRHARC CSATATERÉRŐL